Het is nu di 17 sep 2019, 15:22



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 where to start 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 798
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
ok... heb nu beest voor de deur staan en vorig weekend mee in Ardennen gestaan (no worries... simpel karspoor bereden waar ik mocht komen en voor de rest netjes uit de bossen gebleven)
maar wil nu wel eens wat gaan verdiepen... want daarvoor is't ding bedoeld, toch ?

Wat raden jullioe aan om (vernatwoord) te starten... bv basiscursus volgen bij LRE in Doornik ?
mss wel goed om weten waar de grenzen liggen alvorens ik meteen iets om zeep help ?

en dan ... RB rijden hier in België ?
Club event meedoen ?
Of Greenlane RB uitkiezen ?

ik ben benieuwd naar de suggesties

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


vr 06 nov 2015, 10:27
Profiel WWW

Geregistreerd: do 24 jul 2014, 19:51
Berichten: 237
Woonplaats: Aalst
Antwoord met een citaat
Gewoon rijden! De grenzen leer je snel kennen hoor

Eventueel iemand meepakken als CO die al wat offroad gereden heeft.
Niet alleen gaan rijden, altijd met andere wagens, want je zit sneller vast dan je denkt :mrgreen:
In begin is andere wagens volgen ook wel aan te raden, dan kan je focussen op het rijden en moet je je niet concentreren om op de juiste weg te blijven.

En u niet schamen als je vast zit! Dat is juist het plezantste :mrgreen:


vr 06 nov 2015, 10:50
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 972
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Misschien eens met een paar mensen een weekendje naar Fursten Forest gaan? Ik hoor vaker dat je daar een pak wijzer van terugkomt.

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Uitstoot gecompenseerd via https://carbonaltdelete.eu/nl/


vr 06 nov 2015, 10:58
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 01 feb 2014, 18:11
Berichten: 1308
Woonplaats: Eernegem
Antwoord met een citaat
Vogler schreef:
Misschien eens met een paar mensen een weekendje naar Fursten Forest gaan? Ik hoor vaker dat je daar een pak wijzer van terugkomt.

J


Now you have my attention :D

_________________
Kòna | Defender 90 TD5 °2004 |

- Offroad Channel @Youtube -

- Travel and Trips -


vr 06 nov 2015, 12:08
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2014, 08:46
Berichten: 283
Woonplaats: Mol
Antwoord met een citaat
Fetzl schreef:
ok... heb nu beest voor de deur staan en vorig weekend mee in Ardennen gestaan (no worries... simpel karspoor bereden waar ik mocht komen en voor de rest netjes uit de bossen gebleven)
maar wil nu wel eens wat gaan verdiepen... want daarvoor is't ding bedoeld, toch ?

Wat raden jullioe aan om (vernatwoord) te starten... bv basiscursus volgen bij LRE in Doornik ?
mss wel goed om weten waar de grenzen liggen alvorens ik meteen iets om zeep help ?

en dan ... RB rijden hier in België ?
Club event meedoen ?
Of Greenlane RB uitkiezen ?

ik ben benieuwd naar de suggesties


ik volg dit topic (ben vd streek)...zit in het zelfde straatje als jou (ik ondervind echter dat "Mr. Vrije Tijd" een grote boosdoener is ...bij mij dan)
Eens je plannen heeft, laat me een PB aub :)

PS: heb het genoegen gehad al ns met Waldorf de Evasion te mogen meerijden => veel bijgeleerd (als co-piloot)

_________________
Defender Td5 - 2003 - SW
Lidnummer: 574


vr 06 nov 2015, 12:13
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 04 feb 2013, 22:00
Berichten: 2155
Woonplaats: Lede
Antwoord met een citaat
Verwijderde post


Laatst bijgewerkt door Thomasdebock op do 07 jan 2016, 22:47, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 12:19
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 01 feb 2014, 18:11
Berichten: 1308
Woonplaats: Eernegem
Antwoord met een citaat
Thomasdebock schreef:
Om met de boel volledig stuk terug te komen?

Beter eens cursus doen,ik deed er ooit eentje in Nederland
Was heel heel goed gegeven....


Bwa, het is maar hoe je rijdt... Ik heb nog geen enkele cursus gevolgd en heb buiten een kapotte remklauw (niet door offroad) en een lekke band (vorig weekend) nog geen schade gereden. Als je alles op het gemak doet, luistert naar de andere aanwezigen en je eigen grenzen stelt (enkel doen waar je jezelf goed bij voelt) zijn er weinig problemen.

Gewoon eraan beginnen, activiteiten genoeg!

_________________
Kòna | Defender 90 TD5 °2004 |

- Offroad Channel @Youtube -

- Travel and Trips -


vr 06 nov 2015, 12:25
Profiel
xrover member

Geregistreerd: zo 01 dec 2013, 11:55
Berichten: 597
Woonplaats: Weert (Bornem)
Antwoord met een citaat
Als je inderdaad met ervaren mensen meegaat, kan je veel leren zonder iets kapot te doen.
Vooral het rustig aandoen en u niet laten ophitsen door anderen.

Ben met heel weinig ervaring mee met Xrover naar Polen gedaan en heb daar heel veel geleerd.
Er waren daar natuurlijk genoeg met heel veel ervaring. Je leerde er snel dat het belangrijk is om eerst het terrein te verkennen en dat meer power niet de belangrijkste factor is. Meestal leidde meer power in: 'kan iemand mij los trekken' :-D

Natuurlijk is een goede cursus uiteraard niet slecht he :-)

_________________
Defender 110 SW TD5 2004
Lidnummer : 417


vr 06 nov 2015, 12:31
Profiel

Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 18:44
Berichten: 1181
Antwoord met een citaat
Ik zou een basis cursus bij LRE doen. Alles wordt mooi uitgelegd over difflock en tractie controle en de nieuwe systemen van de andere modellen en ze kennen de landrover door en door. Maar ik zou die les niet volgen in Doornik maar op het andere terrein maar weet de naam niet meer. Daar rijd je echt in een bos en als het wat regent kan het al wat moeilijk worden + je hebt het voordeel om eens met een andere landrover in terrein te gaan


vr 06 nov 2015, 12:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Verwijderde post


Laatst bijgewerkt door Anonymous op vr 08 jan 2016, 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 13:01
xrover member

Geregistreerd: zo 01 dec 2013, 11:55
Berichten: 597
Woonplaats: Weert (Bornem)
Antwoord met een citaat
oud maar goed filmke over de Diff: https://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc

_________________
Defender 110 SW TD5 2004
Lidnummer : 417


vr 06 nov 2015, 13:21
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 972
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Ik denk dat basisbegrip over differentiëlen en difflock inderdaad cruciaal is.

Vanuit mijn luie zetel vond ik deze filmpjes leerrijk, maar je moet wel wat geduld uitoefenen om ze uit te zitten, wat ze duren resp 1u40 en 1u:
How to Drive Off Road 4x4 - Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=FcTTPV9JmIE
How to Drive Off Road 4x4 - Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=QySKRuHI-8M

En voor wie minder geduld heeft een korte instructiefilm van het Britse leger:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... FE3EsJILCI

Fursten Forest: schreef ik met de veronderstelling dat er niet enkel beginnelingen zouden gaan natuurlijk.
Als het een beetje meezit heb ik tegen het eind van het jaar nieuwe banden, en dan zie ik het zeker zitten. Misschien begin 2016 ergens?
Ik kon helaas niet de laatste keer dat de club ging...

Groeten,

Joris

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Uitstoot gecompenseerd via https://carbonaltdelete.eu/nl/


vr 06 nov 2015, 13:44
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
Verwijderde post


Laatst bijgewerkt door Anonymous op vr 08 jan 2016, 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 17:47
Antwoord met een citaat
ik rij nog niet zo lang met mijn Defender. Het "ergste" waar ik er al mee gereden heb, was vorig weekend op 't strand, en ik was bang van 't water.

Kan er eens iemand mij uitleggen hoe je off-road rijdt met een Defender?
Kan ik eens iemand als co-piloot hebben die me de geheimen van de wondere wereld van het terreinrijden met een Defender kan uitleggen?


vr 06 nov 2015, 17:58
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 972
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Bedankt Frans, kom ik misschien nog wel eens op terug.

El Tee, het moet ergens beginnen he vriend. Als iemand zich als een dolleman in het ongewisse stort met zijn 2,5 ton aluminium is 't niet goed, en als iemand om hulp vraagt krijgt hem zo'n reactie... :?

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Uitstoot gecompenseerd via https://carbonaltdelete.eu/nl/


vr 06 nov 2015, 18:33
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 798
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
zelf gewist - chrome deed raar

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


Laatst bijgewerkt door Fetzl op vr 06 nov 2015, 19:38, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 19:28
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 798
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
eL Tee schreef:
ik rij nog niet zo lang met mijn Defender. Het "ergste" waar ik er al mee gereden heb, was vorig weekend op 't strand, en ik was bang van 't water.
Kan er eens iemand mij uitleggen hoe je off-road rijdt met een Defender?
Kan ik eens iemand als co-piloot hebben die me de geheimen van de wondere wereld van het terreinrijden met een Defender kan uitleggen?


@ eL Tee: bespeur ik daar een vleugje cynisme ?

't is niet dat ik ga zitten wachten tot iemand mijn handje komt vasthouden hoor.... maar ik weet dat onoordeelkundig gebruik van materiaal steevast leidt tot schade... is het niet aan jezelf, dan wel aan anderen / andermans goed - en 4x4 is aardig belastend voor 't materiaal, lijkt me
mss slecht verwoord, maar mijn bedenking was of zo'n cursus (toch paar 100 euri) zijn geld waard is, of ik het beter in iets anders investeer

natuurlijk is "doen" de beste leerschool - I know, I know... maar vragen staat vrij, toch ?

of als iemand eens een co-piloot trainee kan gebruiken... laat maar weten. Ik ben heel aaibaar :D

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


Laatst bijgewerkt door Fetzl op vr 06 nov 2015, 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 19:29
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 798
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
Thomasdebock schreef:
Beter eens cursus doen,ik deed er ooit eentje in Nederland
Was heel heel goed gegeven....


was dat door LRE nederland dan ? Die hebben een terrein in Kerkdriel.... boven 's Hertogenbosch

of andere organisatie ?

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


vr 06 nov 2015, 19:43
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
Verwijderde post


Laatst bijgewerkt door Anonymous op vr 08 jan 2016, 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 19:49
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 04 feb 2013, 22:00
Berichten: 2155
Woonplaats: Lede
Antwoord met een citaat
Verwijderde post


Laatst bijgewerkt door Thomasdebock op do 07 jan 2016, 22:47, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 21:02
Profiel

Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 18:44
Berichten: 1181
Antwoord met een citaat
Thomasdebock schreef:
http://www.4wdtravel.nl/terreinrijdencursusprogramma

Hier volgde ik de curus
Deed wel die tweede , eerste is echt basis basis

Doen u daar dingen doen onder begeleiding die toch echt interssant zijn
Bijvoorbeeld lange stijle helling en u net niet bovenaan doen stoppen (springt gek voor je auto)....daar sta je dan , helemaal stijl....en nu ga je gecontroleerd naar beneden rijden (en niet in neutraal) , zou graag iedereen eens zien doen
Heb al andere dingen gezien op evenementen in het algemeen

Ik zou zeggen....doen !



Weet je ook wat je moet doen als je voorwaarts naar beneden schuift en remmen geen oplossing bied?


vr 06 nov 2015, 21:10
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 972
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Ben wel benieuwd... Maken we er een quiz van? Mag ik? :-D :-D

Gecontroleerd afdalen:
optie 1: op de rem gaan staan, motor uit, in achteruit zetten, koppeling loslaten zodat hij in versnelling staat en dan starten zonder aan de pedalen te komen (cfr het militaire instructiefilmpje)
optie 2: op de rem gaan staan, motor aan laten, in achteruit zetten, rem en koppeling tegelijk loslaten

Naar beneden glijden: beetje gas bijgeven om terug controle te herwinnen?

Juist? Niet Juist? Ik leer graag bij, antwoorden verrijken het forum... Waarmee ik niet wil beweren dat en cursus overbodig zou zijn he.

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Uitstoot gecompenseerd via https://carbonaltdelete.eu/nl/


vr 06 nov 2015, 21:30
Profiel WWW
Antwoord met een citaat
Optie 3 : de dwaas die voor uw wielen springt over zijn kloten rijden en met een uitgestreken gezicht pardon zeggen. Dolletjes !


vr 06 nov 2015, 21:35
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 04 feb 2013, 22:00
Berichten: 2155
Woonplaats: Lede
Antwoord met een citaat
Verwijderde post


Laatst bijgewerkt door Thomasdebock op do 07 jan 2016, 22:47, in totaal 1 keer bewerkt.



vr 06 nov 2015, 22:09
Profiel

Geregistreerd: vr 15 jan 2010, 18:44
Berichten: 1181
Antwoord met een citaat
[quote="Thomasdebock"]Weet je ook wat je moet doen als je voorwaarts naar beneden schuift en remmen geen oplossing bied?[/quote]

Uw ogen dicht doen :mrgreen:
Op de mama roepen


Ik denk rijden (kleine eerste),indien je achterkant je inhaalt lichtjes gas geven om controle trachten te krijgen
MAAR simpel gezegd.... Maakte het ooit mee id Morvan en was broekmoment[/quote]


Ja idd wat gas bijgeven maar ook niet teveel want anders zal je moeten bij remmen =schuiven

In een noodgeval dat je blijft schuiven (rechtdoor) en je stevent af op een voorligger of iets anders :

Rem hard intrappen, tegelijk in achteruit zetten en wat gas geven zodat je terug tractie vindt.

Idem als je een gladde helling oprijdt en je komt er niet en je begint ineens achteruit te schuiven mag je zeker uw gas niet lossen zodanig dat je steeds tractie blijft zoeken en hopelijk toch ergens terug grip vind op de weg naar beneden.

Val je stil op zo een helling:
NOOIT draaien aan je stuur! = 0,000 controle
zo snel mogelijk herstarten in een haalbare versnelling om terug grip te vinden en hopen dat je nergens zal tegen plakken want het gaat allemaal heel heel snel :oops:


vr 06 nov 2015, 23:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling