Het is nu di 23 okt 2018, 00:52



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Transmissie Olie waarschuwingslampje automaat Disco 1 300Tdi 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Hoi,

Afgelopen weekend heb ik HELM en een roadbook gereden met mijn disco 1 300Tdi automaat,..
Ik ben 4x moeten stoppen met hett waarschuwingslampje van de transmissie olie,...
Na een pauze van +/-5min kon ik steeds voor langere tijd verder...
Zaterdag had ik wel t gevoel dat bij achteruitrijden niet alle vermogen naar de wielen ging.
Hoe controleer ik best het niveau en de kwaliteit van de olie? Met draaiende motor? of gewoon koud en uit...

De bak zou volgens vorige eigenaar pas 15000km gereviseerd zijn,...

Iemand die tips heeft?
Thx alvast,..


di 27 maart 2018, 19:58
Profiel

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 18:29
Berichten: 233
Antwoord met een citaat
Het is niet echt makkelijk om het niveau te controleren, ik doe het bij koude motor, laat ze vijf min draaien en dan de pijlstok checken voor het niveau te controleren, je kan ook eerst eens door alles versnellingen heen schakelen maar dit is eigenlijk enkel nodig na een verversing van de olie.

Als ik olie vervang meet ik de liters die eruit gekomen zijn zo weet ik meteen hoeveel ik erin mag kappen.


wo 28 maart 2018, 11:39
Profiel

Geregistreerd: vr 11 feb 2011, 01:00
Berichten: 280
Woonplaats: Merelbeke
Antwoord met een citaat
Check de oliekoeler van de automaat regelmatig bij het offroaden, als deze vol prut zit kan de ATF olie oververhitten zodoende zijn functie niet vervullen.
Ruik eens aan de peilstok, als de olie verbrand ruikt, vervangen die handel


wo 28 maart 2018, 16:12
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 aug 2004, 18:49
Berichten: 7059
Woonplaats: Tessenderlo
Antwoord met een citaat
Een optie is ook om een transaver oliekoeler te steken, heb dat op de V8 en de olie is altijd goed koud.
Als de atf in de boite te warm wordt ( zwart) dan duurt het niet lang en de koppelingsplaten in de automaat verbranden ( is precies papier op een schijf).
Het kan goed zijn dat de automaat al eens kapot is gegaan door een probleem met koeling.
Voor weinig geld kan je een temp meting zetten en dan zie je wat de automaat doet.

_________________
Ninety met 3.5 V8 RRC motor en ZF automaat.
Td5 chassis.
Megajolt
Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008
I also suspect it is built by drunken football hooligans


wo 28 maart 2018, 17:51
Profiel

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 18:29
Berichten: 233
Antwoord met een citaat
Steven goed koud zeg je, de olie moet toch een bepaalde temperatuur hebben voor een goede werking van de automaat?


do 29 maart 2018, 18:02
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 aug 2004, 18:49
Berichten: 7059
Woonplaats: Tessenderlo
Antwoord met een citaat
Landy Bean schreef:
Steven goed koud zeg je, de olie moet toch een bepaalde temperatuur hebben voor een goede werking van de automaat?



Zware banden + off-road en uw olie is altijd wel warm te krijgen. :wink:
Goed koud daarmee bedoel ik dat die nooit te warm wordt, ik heb geen temperatuur regelventiel ertussen staan en heb winter of zomer nooit geen problemen.
Een automaat gaat kapot van warme olie, en aangezien atf heel dun is denk ik niet dat je echt problemen krijgt met koude olie ( toch niet met onze winters)

_________________
Ninety met 3.5 V8 RRC motor en ZF automaat.
Td5 chassis.
Megajolt
Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008
I also suspect it is built by drunken football hooligans


vr 30 maart 2018, 03:54
Profiel
xrover member

Geregistreerd: zo 27 jul 2003, 17:40
Berichten: 2856
Woonplaats: Hemi-town
Antwoord met een citaat
in een automaat maak je altijd warmte . dus gene stress als ge die met overkill koelt .
beter overkill koelen dan laten heetlopen .

_________________
teamPOWERRR (the original)


vr 30 maart 2018, 20:32
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Olie gechecked en is nog goed, niet verbrand of zo,..
Koeler zat voor 60% dicht met modder, deze ondertussen zuiver gemaakt, ga kijken wat ie volgende rit doet...

Tx voor de tips!


za 31 maart 2018, 21:12
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3120
Antwoord met een citaat
debloom schreef:
Olie gechecked en is nog goed, niet verbrand of zo,..
Koeler zat voor 60% dicht met modder, deze ondertussen zuiver gemaakt, ga kijken wat ie volgende rit doet...!

Sneller naar Low Gear schakelen zal ook veel leed besparen.
Remember Cad Zand waar veel Disco's (met automaat) aan de zijlijn stonden met oververhitte versnellingsbak.
Remember Lauders en Marcanterra, idem verhaal met Range automatique.

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


Laatst bijgewerkt door Tornado-Jangel op zo 01 apr 2018, 14:33, in totaal 1 keer bewerkt.



zo 01 apr 2018, 08:26
Profiel

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 18:29
Berichten: 233
Antwoord met een citaat
De automaat koeler is klein, stelt niet veel voor, zit onderaan dus dicht bij het slijk.
Je kan eventueel opteren om een grotere te plaatsen zoals ik gedaan heb, deze hoger te monteren en heb je meteen plaats voor een winch.

Ook zoals Jangel schrijft, met een automaat heb je niet het gevoel dat het nodig in om in low gear te gaan, een veel gemaakte fout in terrein.
Op onze trips in de Pyreneeën hadden we ook iemand mee die nooit luistert, zijn automaat werd ook te warm, bleef altijd in high gear rijden...


zo 01 apr 2018, 10:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 aug 2004, 18:49
Berichten: 7059
Woonplaats: Tessenderlo
Antwoord met een citaat
Google eens op transsaver, heel goedkope simpele koeler.
Werkt enorm goed zelfs achter de radiator geplaatst.

_________________
Ninety met 3.5 V8 RRC motor en ZF automaat.
Td5 chassis.
Megajolt
Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008
I also suspect it is built by drunken football hooligans


zo 01 apr 2018, 10:20
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
thx voor de tips allemaal,

Afgelopen weekend, na de koeler zuiver te maken (60% dicht) nog een rit gereden,

Bewust op hoger toerental gereden in lagere versnellingen,..
Ook de low gearing meer gebruikt waar kon,..

Geen enkel probleem meer gehad!

;-)

Alleen maar plezier gehad en geen zorgen hoeven te maken!


di 03 apr 2018, 22:42
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Ok, even een headsup,..
De temperatuur van mijn automaatolie bleeft toch te warm worden, dus verleden week dan toch maar mijn automaat laten spoelen, nieuwe olie en filter laten monteren.
Volgens de garagist zat de oude filter trouwens serieus vol met vuiligheid.
Afgelopen weekend een nachtrit gereden van 120km, redelijk wat modder en zandstukken gehad en geen enkel probleem gehad.
Alleen bij het naar huis rijden op de openbare weg liep de temperatuur terug op.

's anderendaags de koeler nagekeken en die leek niet echt overdreven vuil.
Het rare is dat als ik een paar minuten wacht dat ik verder kan rijden zonder de melding op de dash...
Dus de temp lijkt me niet veel te hoog.

Weet er iemand waar de sensor zit en evt een typenummer
Heeft er iemand ervaring met een verstopte oliekoeler, of zit er een thermostaat in?

Heeft iemand een typenummer van een grotere koeler eventueel?

Alvast bedankt


wo 09 mei 2018, 12:23
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 02 jul 2008, 13:37
Berichten: 4513
Woonplaats: Tessenderlo
Antwoord met een citaat
Zit de koeler toch niet teveel afgeschermd door een winch en winchbumper ?


do 10 mei 2018, 10:37
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Heb wel een winchbumper, nog geen winch...
Maar de bumper komt sowieso niet hoger dan de originele...

Heeft er iemand een idee wat de temp normaal is?
Ga hem volgende week eens meten door een thermocouple aan de peilstok te maken...

Grtz...


do 10 mei 2018, 13:16
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Ok, Hier zijn we weer,...

Ondertussen een Thermocouple bevesting aan de in en uitgang van de oliekoeler en in t oliecarter.
Gisteren een kort ritje gedaan op de openbare weg,...

ik merkte meteen dat t tempverschil tussen in en uitgaande van de koeler schommelde tussen de 2 en 7 graden,..
(7graden bij ongeveer 100km/h rijwind)
Dit lijkt me vrij weinig? Heeft er iemand een idee wat de delta T zou moeten zijn van een goed werkende koeler?

Alvast bedankt voor de info....

mvg,
Bart


ma 11 jun 2018, 15:09
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 21 aug 2004, 18:49
Berichten: 7059
Woonplaats: Tessenderlo
Antwoord met een citaat
Heeft dat ook een temperatuur regeling ? Ik zou eens testen als alles goed warm staat, sommige systemen hebben een bypass als het koud is.

_________________
Ninety met 3.5 V8 RRC motor en ZF automaat.
Td5 chassis.
Megajolt
Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008
I also suspect it is built by drunken football hooligans


ma 11 jun 2018, 16:32
Profiel

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 18:29
Berichten: 233
Antwoord met een citaat
Bel eens naar Peter De Koning, 0031623230452, hij is de automaat specialist.
Heeft mijn automaat ook hersteld.


ma 11 jun 2018, 18:58
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 sep 2003, 10:57
Berichten: 2559
Woonplaats: Herentals
Antwoord met een citaat
Zet er zelf een temperatuurmeter tussen....dan zal u merken dat die olie 120° graden wordt ...wat gans normaal is.
Rob


di 12 jun 2018, 14:25
Profiel WWW
xrover member

Geregistreerd: wo 24 maart 2004, 20:34
Berichten: 3752
Woonplaats: Zoersel
Antwoord met een citaat
120°C is toch wat aan de warme kant Rob, daar mag die op pieken maar meer toch niet. De olie verbrand dan met alle gevolgen vandien.
Als je een deftige koeler tenminste hebt zitten.

Onze 110 Td5 het warmste dat we die kregen was 95°C met geladen autoremorc serieus berg op in Duitsland richting Roemenië.

hier misschien handige link ivm temperaturen.
http://www.digi-panel.com/trannyoil.htm

_________________
http://www.alanius.be
https://www.facebook.com/Alaniusbvba

Tuning voor alle Land Rovers - Official BAS remaps dealer


di 12 jun 2018, 18:10
Profiel WWW

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 18:29
Berichten: 233
Antwoord met een citaat
Mijn werd verteld na de revisie van mijn automaat dat 90 graden normaal is, alles erboven is nadelig voor de automaat.


wo 13 jun 2018, 20:57
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
Nog maar eens een statusupdate,...
Ondertussen de oliekoeler en leidingen vervangen, het lijkt iets beter te zijn als met de vorige koeler maar de automaat loopt toch nog warm.
Hoe wordt de olie rondgepompt? zit er effectief een pomp in de automaat of is t door drukverschillen dat de olie rond gaat?
Zit er ergens een thermostaat? Of is er continu een olieflow door het systeem?

Iemand enig idee?


di 31 jul 2018, 11:00
Profiel
xrover member

Geregistreerd: wo 03 sep 2008, 20:47
Berichten: 660
Woonplaats: Zottegem
Antwoord met een citaat
steek eerst eens een nieuwe sensor, heb vorig jaar zo 2 d2's gehad, de ene was al na 5km te warm....

_________________
Goran De Ruyck
Elenestraat 53, 9620 Zottegem,
0486452987 /093363769


wo 01 aug 2018, 07:59
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
@Sputnik

Ik heb ondertussen 3 thermocouples geinstalleerd, 1 in de carterpan, 1 voor de koeler en 1 na de koeler. (theroocouple op de metalen pijp met een stukje isolatie)

In t carter wordt de olie effectief 95-100 graden.
voor de koeler rond de 100-110 bij ongeveer gaat t waarschuwingslampje aan.
Na de koeler is t 90-100 graden.

Dus de sensor vertrouw ik wel.
Ben nu van plan een soortgelijke koeler in serie bij te plaatsen...
https://www.benl.ebay.be/itm/40-Row-AN10-Aluminum-Engine-Transmission-Oil-Cooler-7-Electric-Fan-kit/232076358202?hash=item3608d4323a:g:9MQAAOSw-kdX0mZw

Ben benieuwd wat dat gaat geven...


wo 01 aug 2018, 09:26
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 11 jan 2018, 23:41
Berichten: 30
Antwoord met een citaat
The saga continues :?

Ben er ondertussen achter dat de koeling perfect werkt zonder een extra koeler te plaatsen.
Helaas werkt ie alleen in de 4de versnelling van de automaat, dit zowel in high als low gearing.
Een verklaring hiervoor heb ik echter niet???? De oliepomp zit meteen na de koppelomvormer, maakt ie meer toeren en bouwt ie meer druk op? Ik weet t niet.
Het rare is dat de automaat perfect en direct schakelt als ie koud is, eenmaal warm merk ik dat ie slipt, maar de schakelpunten zijn nog normaal.

Zit mijn filter weer dicht na de reiniging van de bak en vervanging van de olie en van de filter (dit was GEEN spoeling)?
Zijn er kanalen van mijn valveblok vervuild?

Snap er niks meer van...

Iemand enig idee, zou een spoeling kunnen helpen...


ma 06 aug 2018, 15:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling