Het is nu vr 23 aug 2019, 12:32

Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 
 balans defender 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Dus vorig weekend nog eens testrit gedaan.

Buiten het feit dat ik achterwiel ben verloren tijdens het rijden (waardoor test rit vroegtijdig beëindigd is) toch aantal positieve punten.
Ter info: ook geen idee hoe dit gebeurt is. bouten waren op 140NM aangespannen (aluminium wielen) wat me in der tijd was aangeraden door banden centrale.

- Geluid in stuurhuis is weg echter heb toch de indruk dat sturing nog wat losjes is.

Nu het grootste probleem dat ik heb is de balans van de defender. Tijdens test rit licht moeten uitwijken voor zot die aan hoge snelheid zich tussen mij en de tegenligger had gewrongen in een bocht. En de controle van de wagen was moeilijk terug te krijgen vanwege het heen en weer gerol.

Ik zie volgende misschien als mogelijke oorzaken:
- sturing die precies nog niet top loopt
- schokdempers mss versleten? staan er al paar jaar op echter niet zoveel kilometers mee gedaan. (zijn er van delphi). Wat zijn momenteel goede schokdempers? voor een defender 90 waar voornamelijk remorken mee worden getrokken en in de kleine wegjes gereden wordt.
- mss omdat band tegen dan al deels was losgekomen gezien ik 100 meter verder half op mijn gat lag :roll:

Een andere oplossing die ik ook aan het bekijken was is de anti roll bar vanvoor en vanachter installeren. Iemand toevallig hier ervaring mee. Voornamelijk tussen het verschil met en zonder?

Ben momenteel aan het informeren. garage is op dit moment ingenomen met andere projectjes waardoor ik deze ff aan de kant laat staan tot ik terug geld heb. Want is reeds een duur jaar geweest voor de wagen om alles te herdoen. :D echter dacht me al te informeren zodat ik een idee heb hoeveel ik moet sparen :evil:
wordt tijd dat ik terug wat kan rijden met de wagen en plezier hebben. want begin het te missen

do 09 mei 2019, 10:11
Profiel

Antwoord met een citaat
Heb je een dakrek met daarop een band ?
Verhoogd ?
Of is uwe bak standaard ?

Pto superwinch
Home made rolkooi.
Defender DCPU 2008
I also suspect it is built by drunken football hooligans

do 09 mei 2019, 17:15
Profiel

Antwoord met een citaat
2inch verhoogt gewicht op dak probeer ik altijd zo laag mogelijk te houden dus nooit band op

do 09 mei 2019, 18:00
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Tornado heeft dat ook.
Als de bouten van de wielen los staan is hij minder baanvast.
Hoe losser de bouten hoe meer last hij heeft.

do 09 mei 2019, 18:11
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Tornado-Jangel schreef:
Tornado heeft dat ook.
Als de bouten van de wielen los staan is hij minder baanvast.
Hoe losser de bouten hoe meer last hij heeft.

Ik zou ook eender die richting denken :lol:

Jiriki: Discovery '03 Td5 2017-

do 09 mei 2019, 18:34
Profiel

Antwoord met een citaat
Ok in dat geval

Eerst nog eens testrit doen vanaf ik tijd heb gehad om riemschijf na te kijken om te zien of ik ze kan hergebruiken.

do 09 mei 2019, 19:58
Profiel

Antwoord met een citaat
controleer u voorste dempers ook maar. als er 1 veranderd is in een fietspomp dan duikt hij ook weg

vr 10 mei 2019, 06:21
Profiel

Antwoord met een citaat
pdv schreef:
controleer u voorste dempers ook maar. als er 1 veranderd is in een fietspomp dan duikt hij ook weg

is er een goede manier om deze te testen? of loshalen en dan zien of je deze makkelijk kan induwen of niet?

vr 10 mei 2019, 07:03
Profiel

Antwoord met een citaat
baudts schreef:
pdv schreef:

is er een goede manier om deze te testen? of loshalen en dan zien of je deze makkelijk kan induwen of niet?

ja demonteren en induwen als ze niet uitkomen of nauwelijks dan zijn ze voor de vuilbak :wink:

vr 10 mei 2019, 10:25
Profiel

Antwoord met een citaat
Werkt uwe momentsleutel nog wel deftig? Want op 140nm mogen die daar no way afvliegen.

vr 10 mei 2019, 13:15
Profiel

Antwoord met een citaat
Heb er twee en heb met de ene nu vastgedraaid en met de andere gecontroleerd en vice versa en geven telkens klik op zelfde moment dus volgens mij werken ze nog. Zijn ook nog maar jaar oud en eentje van facom

vr 10 mei 2019, 14:01
Profiel

Antwoord met een citaat
Betreffende onbalans / los komen wiel.

Tijdje geleden iets gelijkaardigs voorgehad. Wel op tijd gemerkt, wiel was er dus nog niet afgekomen.
Was ook met aluminium velgen.

Wat ik vermoed dat het bij mij was is dat het wiel niet volledig recht tegen de hub stond, de bouten stonden dus wel vast tegen (in) de velg. Door het rijden/speling zullen de bouten dan wat losser gekomen zijn. Ik was 1 bout kwijt.

Bij stalen velgen nog niet tegengekomen.
Aluminium velgen lijken zich wat meer te zetten. Bij mijn aluminium velgen is het ook steeds wat passender om deze af/op de hub te zetten.

vr 10 mei 2019, 14:22
Profiel

Antwoord met een citaat
the_haunter schreef:

Tijdje geleden iets gelijkaardigs voorgehad. Wel op tijd gemerkt, wiel was er dus nog niet afgekomen.

Wat ik vermoed dat het bij mij was is dat het wiel niet volledig recht tegen de hub stond, de bouten stonden dus wel vast tegen (in) de velg. Door het rijden/speling zullen de bouten dan wat losser gekomen zijn. Ik was 1 bout kwijt.

Aluminium velgen lijken zich wat meer te zetten. Bij mijn aluminium velgen is het ook steeds wat passender om deze af/op de hub te zetten.

Haha dit is interessante informatie en kan dan mss oorzaak zijn als je deze dan effectief op torsie kan zetten zonder dat deze speling verdwijnt.

vr 10 mei 2019, 14:37
Profiel

Antwoord met een citaat
the_haunter schreef:

heb deze theorie eens bekeken op de auto dit weekend nu moet ik zeggen dat als ik de band op de hub zet kan deze bijna niet anders als in het midden steken. nog gene millimeter over tussen steekas waar je hem (driving member?) op zet en velg. valt niet veel in te bewegen. of ze helemaal tegen hub waren aangedraaid valt natuurlijk ook niet meer te controleren.

Nu vraag ik me ook volgende af: Met het steken van de discovery as hebben we ontdekt dat de bout voor de steekas vast te zetten op de discovery as een kleinere maat zijn dan deze voor de defender. Ik heb van de verkoper dna ook 2 discovery steekassen meegekregen (diegene die aan het uiteinde zijn vast gelast en dus niet met tanden de wielen aandrijven. Op zich leek me dit geen slechte oplossing want bij die van mij waren de tanden van de driving member afgesletenen zat er speling op de steekas.

Ik weet niet of er nog iemand hier deze conversie heeft gedaan en deze piste heeft gevolg. Echter ik vraag me af of dit trillingen kan veroorzaken die dit misschien teweeg hebben gebracht?

Moet de cardan ook in een bepaalde richting staan en kan dit een effect gehad hebben? korte stuk boven aan de boit of onderaan? Of maakt dit niet uit?

Achterste schokdempers reeds getest en zien er nog goed uit. Gaan moeilijk naar binnen met de hand en komen redelijk snel terug naar buiten. Dus blijven niet steken indien ze ingeklapt zijn.

Nu vraag ik me af of je ook de veren kan testen op een bepaalde manier? Ik ga ervan uit dat indien deze wat van hun kracht hebben verloren dit ook een groot effect zal hebben.

Moest ik de wagen verlagen vroeg ik me ook volgende af:
- De armen naar de achter as zijn indertijd aangepast geweest voor een 2 inch verhoging. Moeten deze terug veranderd worden?
- kan je enkel de veren vervangen (terug originele) en mag je de 2 inch verhoging schokdempers laten steken?

di 11 jun 2019, 08:03
Profiel

Antwoord met een citaat
De wielen en de wielflensen moeten perfect schoon zijn en ingevet worden, aan de wielmoeren mag geen vet zitten. Schokdempers worden zo niet getest, normaal duw je de wagen krachtig naar beneden en dan moet de wagen in 1 beweging naar boven gaan, maar tegenwoordig is dat ook heel moeilijk zo te beoordelen, bij een defender onmogelijk. Vaag sturen en rare stuurreacties is meestal het probleem van de panhardstang.

wo 12 jun 2019, 07:02
Profiel

Antwoord met een citaat
zeerover schreef:
De wielen en de wielflensen moeten perfect schoon zijn en ingevet worden, aan de wielmoeren mag geen vet zitten. Schokdempers worden zo niet getest, normaal duw je de wagen krachtig naar beneden en dan moet de wagen in 1 beweging naar boven gaan, maar tegenwoordig is dat ook heel moeilijk zo te beoordelen, bij een defender onmogelijk. Vaag sturen en rare stuurreacties is meestal het probleem van de panhardstang.

Hoe kan ik dan best de schokdempers testen. Ze hadden me dit zo uitgelegd.
Voor de veren is er dan geen mogelijkheid gezien je zegt dat dit voor defender onmogelijk is? ik heb wel gezien dat als je met beide handen de spoelen van de veren naar elkaar trekt dat je deze toch een millimeter of twee naar elkaar kan trekken. (juist met de kracht van de vingers) dit lijkt me teveel neen. zijn heavy duty veren dus ik zou ervan uit gaan dat je deze zonder veer spanners niet al te veel kan laten bewegen :S

Het vaag sturen en rare stuurreacties is een beetje ene combinatie van het op en neer gaan van de wagen en het links en rechts bewegen. (beetje alsog je met een boot onderweg bent). Ik heb van het stuur systeem alles vervangen buiten 1 gewricht omdat dit nog in orde was, de middelste staaf van de stuurinrichting (tussen de 2 gewrichten) en de PAS pomp. Panhard is oo niet vervange. Wist niet dat dit effect kon hebben op stuur inrichting.

Moet zeggen als de wagen in de lucht staat is er nog altijd een beetje speling tussen wanneer ik het stuur draai en de banden mee komen echter niet zoveel meer. (dus lijkt me normaal op defender, heb nooit anders gekend en vroeger was dit veel groter) echter tijdens het rijden lijkt deze speling precies veel groter. Kan natuurlijk ook liggen aan andere oorzaken.

Ik was ook van plan om eens gopro onder de wagen te installeren om te zien wat alles exact doet. Dit geeft me mss meer inzicht in het probleem.

Voor het wiel denk je dat die steekassen van een discovery geen kwaad kunnen? Gisteren eindelijk tijd gehad om band er eens af te halen en alles correct te bekijken op de brug.

Momenteel ziet het er zo uit en is de schade precies beperkt:
beetje schade achteraan van eraf te schieten en in het midden van velg waar deze over de flens is gegaan
Bijlage:
rear wheel.JPG

beetje schade op flens waar de velg er is afgeschoven, komt overeen met schade op de velg
Bijlage:
Damage hub.JPG

Schijf heeft deuk op de kant. (voor de rest wel niet kromgetrokken of zo). Gewoon de bovenkant afgeschaafd van het vallen en draaien toen ik tot stilstand aan het komen was). Kan dit kwaad of mag ik deze zo blijven gebruiken en slijt dit er wel uit? Hier zie je ook een beetje het oppervlakte van waar de velg tegen de hub komt.
Bijlage:
Damage disc.JPG

Al bij al denk ik niet dat ik een van bovenstaande onderdelen moet vervangen :| wiel gaat wel uitgebalanceerd moeten worden want aantal gewichtjes zijn er van afgekomen.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

wo 12 jun 2019, 08:09
Profiel

Antwoord met een citaat
Vraag bij een lokale kleine garage of ge eens op zijn schokdempertestbank moogt komen staan.
En voor de rest... Het is een Defender, dat heeft GEEN baanligging, zeker als hij verhoogd is.

wo 12 jun 2019, 21:55
Profiel

Antwoord met een citaat
nielsc schreef:
Vraag bij een lokale kleine garage of ge eens op zijn schokdempertestbank moogt komen staan.
En voor de rest... Het is een Defender, dat heeft GEEN baanligging, zeker als hij verhoogd is.

qua schade denk je dat deze kwaad kan? Of zou ik velg zo mogen monteren?

groeten,

do 13 jun 2019, 07:07
Profiel

Antwoord met een citaat
ik denk dat ge eens een echte kenner een testrit met uw wagen moet laten doen....en die er ook eens onderdoor kruipt om alles te checken. Uwe wagen is opgebouwd van niks naar huidige staat.u komt hier zo een absurde dingen vertellen als hobby mekanieker(waarmee ik niks negatiefs bedoel).De schokdempers mogen er bijna onderuit vallen....dan komt ge nog niet tegen wat u hier allemaal komt te vertellen......Een Defender is ook geen Ferari waar ge mee door de bochten kunt speedwayen.Een wiel centreert zich altijd op de hub studs.Daar kunt ge niks aan veranderen.Ik zie dat ge de oude type steekassen met bolle koppen hebt.Dat verklaart waarom er dunnere bouten in steken met u.k schroefdraad nog van Disco I 1989' tot 1992 en RRC 1975 tot 1992.Stukje weggseleten van de remschijf...kan geen kwaad.Ik heb er hier al gezien met veel meer af en die voelden het ook niet.
Rob

do 13 jun 2019, 09:14
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
De Rob schreef:
ik denk dat ge eens een echte kenner een testrit met uw wagen moet laten doen....en die er ook eens onderdoor kruipt om alles te checken. Uwe wagen is opgebouwd van niks naar huidige staat.u komt hier zo een absurde dingen vertellen als hobby mekanieker(waarmee ik niks negatiefs bedoel).De schokdempers mogen er bijna onderuit vallen....dan komt ge nog niet tegen wat u hier allemaal komt te vertellen......Een Defender is ook geen Ferari waar ge mee door de bochten kunt speedwayen.Een wiel centreert zich altijd op de hub studs.Daar kunt ge niks aan veranderen.Ik zie dat ge de oude type steekassen met bolle koppen hebt.Dat verklaart waarom er dunnere bouten in steken met u.k schroefdraad nog van Disco I 1989' tot 1992 en RRC 1975 tot 1992.Stukje weggseleten van de remschijf...kan geen kwaad.Ik heb er hier al gezien met veel meer af en die voelden het ook niet.
Rob

Dag Rob ben ook hobby mechanieker :D en trots hierop. Men leert al doende.
Heb de wagen wel al 10 jaar ben mss een beetje te ver gegaan met uit elkaar te halen :D.

Indien er iemand van de kanten van steenhuffel/londerzeel tijd heeft om eens langs te komen om test rit te maken is deze zeker welkom (of iemand die eens tot daar wilt rijden). En lijkt me ook zeker geen slecht idee en wordt zelf enorm geapprecieerd. Kan me mss verder op weg zetten. Wagen onderaan controleren is ook makkelijk te doen. Staat momenteel terug op de brug :D

Dat de wagen geen Ferrari is was me 10 jaar geleden al duidelijk ook dat het bochten werk nooit perfect zal zijn. Is ook niet meteen mijn doel :wink: Echter momenteel heb ik het gevoel dat deze slechter reageert dan vroeger qua sturing en remmen. Wat me toch verbaasde na al het werk dat ik heb gedaan.

Positief is wel dat ik vind dat de motor veel beter loopt Dus toch iets positief uitgekomen. :D

do 13 jun 2019, 09:39
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
zoals Zeerover al schreef : de panhardstang .

als deze zijn rubbers speling hebben , dan beweegt het chassis t o v de vooras naar links of rechts vooraleer de wielen beginnen te draaien als je aan je stuur draaid . de stuurstang duwt eerst de speling op de panhardstang bijeen voor ze aan haar taak begint

zo 23 jun 2019, 21:38
Profiel

Antwoord met een citaat
Misschien ook nog eens wat info over wat een schokdemper doet.
Veel mensen denken dat een schokdemper veert, of dat die per se moet terugkomen als je hem induwt, of ook nog dat je wagen lager gaat staan als je schokdempers kapot zijn . Allemaal fout. Het enige wat een schokdemper doet, is de beweging van de veer afremmen zodat die niet blijft stuiteren. het is eigenlijk gewoon een pomp met een heel klein gaatje, waardoor de energie die vrijkomt bij het tegenhouden van het op- en neer wippen van de auto opgeslagen wordt als warmte in de olie die erin zit.

filmpje ter informatie:https://www.youtube.com/watch?v=DXCVV2-a3QY

za 06 jul 2019, 11:54
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Het is een Defender, dat heeft GEEN baanligging, zeker als hij verhoogd is.

Heb hier toch aardig wat bochtenwerk achter de rug en HIJ (defender 110) blijft
toch vrij stabiel op de baan liggen...
2” verhoging, géén stabis.

Dirk

za 06 jul 2019, 14:23
Profiel

Antwoord met een citaat
Vind gewoon dat huh moeilijker doet dan vroeger. Langs de andere kant de werken zijn jaar geleden beginnen en sindsdien dus ook niet meer kunnen rijden dus mss vergeten hoe slecht het was. Momenteel bezig met brake booster te vervangen naar eentje van 200tdi en als dit achter de rug is kan ik eens tijden met gopro onderaan en zien wat de panhard doet zoals zeerover voorstelt.

Iemand een idee of de remleiding van een 200tdi zullen passen? Heb nu brake booster gezet van 200tdi echter de remcilinder is korter waardoor de leidingen niet echt passen. Dacht de leidingen vooraan te verandere met 200tdi. Voor de voorstemmen denk ik wel dat dit gaat lukken echter ben niet zeker met de leiding van de achterrem. Zou deze veranderen tot het verdeel stuk op de chassis balk voortaan echter heeft 200tdi dit ook?

za 06 jul 2019, 17:58
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 24 berichten ]