Het is nu vr 23 aug 2019, 11:43

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Oliedruk 2.25 diesel 
Auteur Bericht

Antwoord met een citaat
Hallo,

Gisteren even mijn oliedruk gemeten van mijn series (serie 2a met iets jongere serie 3 motor) met 2.25d blok nadat ik reeds langere tijd het fenomeen had van knipperend olielampje bij warme motor en stationair draaien.
Resultaten waren dikke 3 bar bij koude motor, 1 bar bij warme motor en een nogal laag stationair toetenral ( had het toerental vroeger wat verhoogd).
Zouden deze waarden, vooral die bij warme motor nog voldoende zijn? Motortje loopt anders als een naaimachientje, start direct, rookt niet, verbruikt bijna geen olie.
Hopelijk ben ik er vanaf met een nieuw oliedruk contact....

Zou iemand weten wanneer die olieontactjes schakeken, aan welke druk schakelen ze?
Zou het raadzaam zijn een oliedruk meter in het dashboard te plaatsen (Origineel met capilair ?)
Of is da enkel goed om je nog meer zorgen te maken en er altijd te willen naar kijken?

Weet anders iemand waar ik best die onderdelen haal? (Aftak blokje, T stuk voor oliecontact en capilair aansluiting meter)
En metertje zelf, liefst zoals land rover ze vroeger gebruikte.

Wat voor olie zouden jullie aanraden voor een ouder blok? en eventueel een additief?

Waar halen jullie tegenwoordig onderdelen( ben van West Vlaanderen), vroeger bij de restauratie nogal veel in Engeland gekocht,,,,

Bedankt voor jullie antwoord en mening.
Groeten,
Stef

zo 30 jun 2019, 09:35
Profiel

Antwoord met een citaat
Als u bij bedrijfstemperatuur nog 1 bar heeft is dat nog meer dan voldoende.Deze druk wordt gemeten gans op het einde van het oliecircuit .Een oliedrukcontact werkt op de massa van het voertuig...ingedrukt geen massa ...lampje uit.
Het is mogelijk dat u het contact moet vervangen.
Oudere motoren...Minerale olie.15w40 .Geen half 10 w40 of full syntetische 5w40.
Als u een bijkomende oliedruk meter in het dashpaneel wil plaatsen...moet u er best ene nemen met een leidingkje.(geen elektrische meting) VDO in elke (?) autoshop. voor uw adaptor onderdeeltjes ,2,25 motoren is UNF schroefdraad als deze van voor 1980 is
Rob

zo 30 jun 2019, 12:11
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Dag Rob,

Merci voor uw duidelijk antwoord!
Kun jij mij de benodigde onderdelen verkopen? U bent handelaar veronderstel ik.
Indien ja, dan zou ik het volgende nodig hebben:
Oliedruk contact, oliedrukmeter, capilair,tussenstukje of T stukje oliefilter/capilair/ oliecontact met die UNF schroefdraad, + koper dichtingen.
Meteen ook eens verse olie en oliefilter vernieuwen...kan ik dat ook bekomen bij u?

Zou het nodig zijn bij zo'n ouder motor om na het aflaten van de olie eens te spoelen( zoals vroeger met mazout) voor cartervuil door te spoelen en grove filter oliepomp eens zuiverder te maken?
Of wat is uw mening hierover?

Grtn,
Stef

zo 30 jun 2019, 14:29
Profiel

Antwoord met een citaat
ik heb heel goede ervaringen in oudere diesels met die groen gulf 20W40.
dat is olie speciaal voor die oudere diesels. Heb ooit een traktor gehad, als die degelijk moest werken, en dus warm stond, dat ook het olielampje begon te branden.
Nadat ik hem deze olie gesmeerd had, nooit meer gehad.

Maar bij die oudere blokken nooit lager dan 15W40 gaan, en nooit vol synt gaan. is niet goed voor uw dichtingen ed.
Al die onderdelen die je zoekt, Rob zal je er zeker aan kunnen helpen, maar elke degelijke autozaak/tractorparts ook.

Maar probeer eerst eens uwe sensor te vervangen.
Helpt sensor en andere olie niet, dan ga je toch je blok onder handen mogen nemen.

succes

do 04 jul 2019, 11:32
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]