Het is nu vr 23 aug 2019, 11:44

Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Defender: scheur bevestiging dak vooraan 
Auteur Bericht
xrover member

Antwoord met een citaat
Dag allemaal,

De laatste tijd kraakte mijn dak meer dan geregeld. Aanspannen van de schroef vooraan in de hoek hielp niet, dus ik heb de dakbekleding verder losgemaakt om eens te kijken, en zo te zien is het bevestigingspunt gescheurd.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik het goed zie, dan is er een hoekstuk gescheurd dat onderaan op het frame van het dak is geklonken. Zou het doenbaar zijn om een ander stuk of een blokje op die plek te krijgen? Moest er iemand een foto hebben van dit gedeelte bij een demonteerd dak, dan zou me dat al wat helpen bij het bedenken van oplossingen.
De permanente last van de daktent en een grote luifel zal er wel iets mee te maken hebben, zoniet dan misschien een aanrijding van anderhalf jaar geleden.
Hoe dan ook minder goed nieuws, want er staan ons binnenkort weer veel slechte wegen te wachten in de Ijslandse binnenlanden...

Groeten,

Joris

zo 14 jul 2019, 12:16
Profiel WWW
xrover member

Antwoord met een citaat
Vandaag naar een gedemonteerd dak kunnen gaan kijken.
De oplossing lijkt minder complex dan gevreesd.

Het gebroken beugeltje is ingesloten in een ligger van het dak

Afbeelding

en vastgeklonken aan de dakgoot

Afbeelding

Dus waarschijnlijk is het kwestie van de klinknagels uit te boren, de stukken via het gat boven in het dakprofiel er uit te vissen
Afbeelding
en dan hopen dat nieuwe stukken zo ook weer terug te plaatsen zijn.

Gezien de vorige beugel gebroken is, lijkt het me beter om voor een dikker alu blok te gaan en dat via de bestaande gaten vast te bouten:

Afbeelding

Meningen of tips altijd welkom!

Groeten,

Joris

zo 14 jul 2019, 23:13
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Goed gevonden Joris, ik weet hoe vervelend zoiets kan zijn, zelfs bij een auto waar overal wel bekende geluiden zijn. Zo heb ik eens gezocht naar een gekraak in het dashboard van een X3, uiteindelijk heel de auto uiteen geschroefd en zonder dashboard was het geluid nog niet weg. Bleek uiteindelijk een slecht uitgevoerde puntloos te zijn in de A-stijl ter hoogte van de voorruit. Dit was een nieuwe wagen.

ma 15 jul 2019, 08:47
Profiel
xrover member

Antwoord met een citaat
Ik werd geholpen door eerdere ervaringen van toen de schroef in die hoek los zat, maar heb toch ook even op het verkeerde been gestaan omdat het geluid zich manifesteerde boven de B-stijl, dus achter me.
Ik denk dat de koets toch wat flext onder het gewicht van de lading, ook al heb ik een ouder type Hannibal roofrack dat volledig gelast is en over de hele lengte in de dakgoten draagt.

J

ma 15 jul 2019, 09:47
Profiel WWW

Antwoord met een citaat
Joris, mijn roofrack die vroeger op de defender stond waren de poten ook verbonden met elkaar en steunde ook over de volledige goot, toch heb ik deze er van tussen gehaald, zelf op het korte dak van een 130 belemmerde deze de flex, kon je zeer goed zien op de keuring als ze aan de banden aan het sleuren waren.

Wat ik nu voor heb is dat mijn rechter achterdeur kraakt bij het off road rijden, om gek te worden, zet ik de deur los dan is het weg... ook nog geen oplossing gevonden

ma 15 jul 2019, 15:44
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 5 berichten ]