Het is nu di 11 dec 2018, 00:39



Antwoord op onderwerp  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 BEZOEK MOTORENFABRIEK ABC DIESEL 
Auteur Bericht
xrover member

Geregistreerd: do 21 jan 2010, 19:38
Berichten: 7
Antwoord met een citaat
Techniek van Belgische makelij zo dichtbij huis, wonderbaarlijk.
Bedankt aan de initiatiefnemers en de gidsen.


za 03 sep 2016, 18:45
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 04 feb 2013, 22:00
Berichten: 2092
Woonplaats: Lede
Antwoord met een citaat
2 mensen zijn - zonder verwittigen - niet komen opdagen, spijtig zij namen de plaats in van twee mensen die mogelijks WEL geïnteresseerd waren, spijtig, .[/quote]


Heel simpel
Als die twee mensen enig fatsoen hebben storten ze hun 5euro door aan de club
Als je u inschrijft ve activiteit dan betaal je ervoor....ook al kom je niet opdagen zonder verwittigen .... foei


za 03 sep 2016, 20:16
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 dec 2013, 22:30
Berichten: 277
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel
Antwoord met een citaat
+1

_________________
Groetjes,

Chris
Lidnr 416

Defke130 = 130 havana met rolkooi/hardtop


za 03 sep 2016, 20:30
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jul 2005, 15:52
Berichten: 1228
Antwoord met een citaat
Thomasdebock schreef:

Heel simpel
Als die twee mensen enig fatsoen hebben storten ze hun 5euro door aan de club
Als je u inschrijft ve activiteit dan betaal je ervoor....ook al kom je niet opdagen zonder verwittigen .... foei


Die 5€ maken het verschil niet, dat is het punt niet in mijn ogen, wel dat er daardoor twee anderen wel geïnteresseerden NIET
het bezoek konden meemaken en dat zij dus wel degelijk een heel leuk interessant en boeiend fabrieksbezoek niet hebben kunnen maken.
Dus, aan allen, als je je inschrijft, kom je, ben je verhindert, laat het zsm weten aan de initiatiefnemer zodat die nog iets kan regelen.
Wel zo netjes dunkt me.

Wat de twee non-showers betreft, even wachten tot ze van zich laten horen, er kan van alles gebeurt zijn waardoor ze verhindert
waren zonder dat ze konden verwittigen, shit happens en iedereen verdient voordeel van de twijfel.

Allemaal geen drama, wel wat spijtig voor de eerste twee op de reservelijst.


za 03 sep 2016, 20:41
Profiel

Geregistreerd: di 10 mei 2011, 09:57
Berichten: 58
Antwoord met een citaat
etienne s schreef:
Kan spijtig genoeg niet mee. Er kan nog iemand in mijn plaats gaan.


Weet niet of ik bij de afwezigen gerekend word maar heb wel verwittigd. Vond het wel vreemd dat niemand in mijn plaats gekomen is.

Etienne.


zo 04 sep 2016, 06:52
Profiel
xrover member

Geregistreerd: vr 24 mei 2013, 20:06
Berichten: 523
Antwoord met een citaat
Het was prachtig!

Bedankt Jan voor het initiatief!!

Bram


zo 04 sep 2016, 06:54
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
etienne s schreef:
etienne s schreef:
Kan spijtig genoeg niet mee. Er kan nog iemand in mijn plaats gaan.

Weet niet of ik bij de afwezigen gerekend word maar heb wel verwittigd. Vond het wel vreemd dat niemand in mijn plaats gekomen is.
Etienne.

Zware fout van mijnentwege, had ik niet gezien.
Mijn oprechte excuses.

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 08:36
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
EXAMEN

Eens kijken of jullie goed opgelet hebben.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

1 ) Waarom is de V12 gebouwd onder een hoek van 45 graden en niet onder een hoek van 60 graden. 2 redenen opgeven.

2 ) Geef drie verschillen tussen de inlaatklep en de uitlaatklep.

3 ) A - Waarom draaiden de Scanias in 1980 in Scandinavië stuk en niet in Frankrijk-Spanje-Italië
3 ) B- Welke oplossing bedacht Scania hiervoor.

4 ) Waarom sukkelde men met de L8 op vissersboten en NIET in locomotieven, sleepboten, vrachtschepen.

5 ) A Waarom hebben sleepboten liever 2 L8 motoren in plaats van 1 V16
5 ) B Deze twee motoren zijn nooit identiek, waarom.

6 ) Waarom is de drijfstang van de L6 en de L8 recht afgezaagd en die van de V12 en V16 schuin.

7 ) Waarom is het grote gat van de drijfstang ovaal en niet rond.

8 ) Hoeveel weegt de drijfstang van een V12?

9 ) De stukjes nokkenas zijn bij alle motoren identiek, toch zit er 1 klein verschil op, welk?

10 ) Waarom staat de turbo soms aan vliegwielzijde en waarom soms niet.

11 ) Bij de eerste treindiesels lekte de olie er uit in Wallonië en veel minder in Vlaanderen, wat was men vergeten?

12 ) Waarom is er soms emulsiebrandstof (10% water bij de brandstof toevoegen) , en welk voordeel heeft dit (ontdekte men toevallig)

13 ) Waarom zijn sommige motoren linksdraaiend en sommige rechtsdraaiend.

14 ) Sommige klanten vragen 3 oliefilters i.p.v. 2 waarom?

Elke persoon mag slechts op 1 vraag antwoorden.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 08:48
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 jun 2004, 19:59
Berichten: 3891
Woonplaats: Merelbeke
Antwoord met een citaat
6 omdat de drijfstangvoet breder zou zijn dan de boring, veel voorkomend bij langeslag motoren.

_________________
Gediplomeerd Land Rover exverzamelaar . Het zal wel aan mij liggen.
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door zeerover op zo 04 sep 2016, 11:17, in totaal 2 keer bewerkt.



zo 04 sep 2016, 09:56
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jul 2005, 15:52
Berichten: 1228
Antwoord met een citaat
7 ) Waarom is het grote gat van de drijfstang ovaal en niet rond?

Antwoord: Omdat de snede van 4mm er nog in gemaakt moet worden die de ovaal in de lengte dan inkort tot een rond gat.


zo 04 sep 2016, 11:07
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
wodan schreef:
7 ) Waarom is het grote gat van de drijfstang ovaal en niet rond?
Antwoord: Omdat de snede van 4mm er nog in gemaakt moet worden die de ovaal in de lengte dan inkort tot een rond gat.

PERFECT, JUIST, Volledig antwoord.
10/10
Goed opgelet, dat pleziert.
:P :P

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 11:17
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 dec 2013, 22:30
Berichten: 277
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel
Antwoord met een citaat
9 ) De stukjes nokkenas zijn bij alle motoren identiek, toch zit er 1 klein verschil op, welk?

De onderlinge bevestigingsgaten verschillen waardoor de nokken van het volgende deel verdraait zitten tov het vorige

_________________
Groetjes,

Chris
Lidnr 416

Defke130 = 130 havana met rolkooi/hardtop


zo 04 sep 2016, 12:02
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
ChrisLister schreef:
Tornado-Jangel schreef:
9 ) De stukjes nokkenas zijn bij alle motoren identiek, toch zit er 1 klein verschil op, welk?

De onderlinge bevestigingsgaten verschillen waardoor de nokken van het volgende deel verdraait zitten tov het vorige.

PERFECT, JUIST, Volledig antwoord.
10/10
Goed opgelet, dat pleziert.
:P :P

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 12:31
Profiel

Geregistreerd: vr 08 okt 2004, 16:19
Berichten: 785
Woonplaats: Pajottenland
Antwoord met een citaat
3 ) A - Waarom draaiden de Scanias in 1980 in Scandinavië stuk en niet in Frankrijk-Spanje-Italië
3 ) B- Welke oplossing bedacht Scania hiervoor.

3A: voor zover ik begrepen heb waren het niet alleen Scania's die problemen hadden. Doch Scania vond de oplossing maar patenteerde deze niet.
Door gebruik in Scandinavië van zwavelarme diesel kwam er koolstofafzetting in de cilinder, deze koolstof polierde de cilinderwand wat leidde tot hoger olieverbruik wat dan nogmaals meer koolstofafzetting teweeg bracht.
3B : er werd een ring in de cilinder aangebracht met een diameter van 1mm kleiner. Bedoeling was dat de uitstekende rand de koolstof zou afschrapen.
Doch op miraculeuze wijze kwam de koolstofafzetting niet meer voor zodra deze ring gebruikt werd. Tot vandaag weten ze niet waarom dit niet meer voorkwam....


zo 04 sep 2016, 12:51
Profiel

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 22:28
Berichten: 332
Woonplaats: Laakdal
Antwoord met een citaat
5 ) A Waarom hebben sleepboten liever 2 L8 motoren in plaats van 1 V16

a: veiligheid/redundancy: als er 1 uitvalt, heb je nog eentje
b: economie: je kan er eentje uitschakelen bij lager gevraagd vermogen.
c: Dubbele schroeven betekent dat je de motoren (via de keerkoppeling) 1 vooruit en 1 achteruit kan laten draaien , waardoor je veel betere manoeuvreerbaarheid hebt

5 ) B Deze twee motoren zijn nooit identiek, waarom.

eentje is klok, eentje antiklok, om de schroefwerking tegen te gaan/op te heffen.

Geldt mijns inziens voor alle boten, tenzij de echt hele grote. Heb nog heimwee naar mijn Sunseeker met 2xV8 5.9's , je kon die ter plekke ronddraaien door een motor in vooruit en ene in achteruit te zetten ;).


zo 04 sep 2016, 13:13
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
GEMI schreef:
3 ) A - Waarom draaiden de Scanias in 1980 in Scandinavië stuk en niet in Frankrijk-Spanje-Italië
3 ) B- Welke oplossing bedacht Scania hiervoor.

3A: voor zover ik begrepen heb waren het niet alleen Scania's die problemen hadden. Doch Scania vond de oplossing maar patenteerde deze niet.
Door gebruik in Scandinavië van zwavelarme diesel kwam er koolstofafzetting in de cilinder, deze koolstof polierde de cilinderwand wat leidde tot hoger olieverbruik wat dan nogmaals meer koolstofafzetting teweeg bracht.
3B : er werd een ring in de cilinder aangebracht met een diameter van 1mm kleiner. Bedoeling was dat de uitstekende rand de koolstof zou afschrapen.
Doch op miraculeuze wijze kwam de koolstofafzetting niet meer voor zodra deze ring gebruikt werd. Tot vandaag weten ze niet waarom dit niet meer voorkwam....

Man Man Man, weer eentje die goed opgelet heeft.
10/10
Dat pleziert.
:wink:

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 13:20
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
yabba3 schreef:
5 ) A Waarom hebben sleepboten liever 2 L8 motoren in plaats van 1 V16

a: veiligheid/redundancy: als er 1 uitvalt, heb je nog eentje
b: economie: je kan er eentje uitschakelen bij lager gevraagd vermogen.
c: Dubbele schroeven betekent dat je de motoren (via de keerkoppeling) 1 vooruit en 1 achteruit kan laten draaien , waardoor je veel betere manoeuvreerbaarheid hebt

5 ) B Deze twee motoren zijn nooit identiek, waarom.

eentje is klok, eentje antiklok, om de schroefwerking tegen te gaan/op te heffen.

Geldt mijns inziens voor alle boten, tenzij de echt hele grote. Heb nog heimwee naar mijn Sunseeker met 2xV8 5.9's , je kon die ter plekke ronddraaien door een motor in vooruit en ene in achteruit te zetten ;).

Ook hier weer schitterend, goed opgelet, doch geen 10 op 10, wel 9 op 10.
Maar je bent geslaagd.
:wink:

Bij lijnmotoren kan men de lagerschalen vervangen op de boot, bij V-motoren moet de volledige motor uit de boot om lagerschalen te vervangen omdat de krukas hangt en niet ligt.
Aldus de gids.

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 13:25
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
zeerover schreef:
6 omdat de drijfstangvoet breder zou zijn dan de boring, veel voorkomend bij langeslag motoren.

Ja, juist, doch niet helemaal juist, er ontbreekt nog een belangrijk detail.
WAAROM is de drijfstang onderaan breder bij een V12 dan bij een L8 motor?

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 13:27
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 dec 2013, 22:30
Berichten: 277
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel
Antwoord met een citaat
Wegens de zijdeligse krachten :mrgreen:

_________________
Groetjes,

Chris
Lidnr 416

Defke130 = 130 havana met rolkooi/hardtop


zo 04 sep 2016, 14:46
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
ChrisLister schreef:
Wegens de zijdeligse krachten :mrgreen:

Een V16 heeft meer PK's te verwerken dan een L8 daarom is de krukas dikker en zwaarder gebouwd.
Dikkere krukas vraagt grotere diameter van (onderste) oog drijfstang.
Chris, niet goed opgelet hé.
:wink:

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 14:51
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 dec 2013, 22:30
Berichten: 277
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel
Antwoord met een citaat
Ja inderdaad maar verschil drijfstang tussen Vxx en Lxx is de optredende zijdelingse kracht.

Ik dacht dat vermogen van cilinder altijd dezelfde was :-)

_________________
Groetjes,

Chris
Lidnr 416

Defke130 = 130 havana met rolkooi/hardtop


zo 04 sep 2016, 15:25
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
Vermogen per cilinder inderdaad steeds gelijk.
Bron: Gids Jean, ir.

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


zo 04 sep 2016, 15:47
Profiel

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 22:28
Berichten: 332
Woonplaats: Laakdal
Antwoord met een citaat
Bij lijnmotoren kan men de lagerschalen vervangen op de boot, bij V-motoren moet de volledige motor uit de boot om lagerschalen te vervangen omdat de krukas hangt en niet ligt.
Aldus de gids.[/quote]

Juist! Wist dat ik iets aan het vergeten was. Leuk , zo'n herhalingsles ! :) :) :)


zo 04 sep 2016, 19:38
Profiel

Geregistreerd: di 06 maart 2012, 01:06
Berichten: 1327
Woonplaats: Willebroek
Antwoord met een citaat
Was een boeiende rondleiding. Knap om die gigantische motoren te zien. Uitleg was perfect !


ma 05 sep 2016, 08:12
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 dec 2010, 19:18
Berichten: 3134
Antwoord met een citaat
Komaan mannen, hebben jullie niet opgelet.
Volgende vragen werden tot op heden nog niet beantwoord.


1 ) Waarom is de V12 gebouwd onder een hoek van 45 graden en niet onder een hoek van 60 graden. 2 redenen opgeven.

2 ) Geef drie verschillen tussen de inlaatklep en de uitlaatklep.

4 ) Waarom sukkelde men met de L8 op vissersboten en NIET in locomotieven, sleepboten, vrachtschepen.

8 ) Hoeveel weegt de drijfstang van een V12?

10 ) Waarom staat de turbo soms aan vliegwielzijde en waarom soms niet.

11 ) Bij de eerste treindiesels lekte de olie er uit in Wallonië en veel minder in Vlaanderen, wat was men vergeten?

12 ) Waarom is er soms emulsiebrandstof (10% water bij de brandstof toevoegen) , en welk voordeel heeft dit (ontdekte men toevallig)

14 ) Sommige klanten vragen 3 oliefilters i.p.v. 2 waarom?

Iedereen mag antwoorden.

_________________
Waar een wil is, is een weg.
Waar geen weg is rijden wij.


ma 05 sep 2016, 09:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling