Het is nu vr 23 aug 2019, 12:36



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 De zoektocht gaat verder - Overlanding Afrika 
Auteur Bericht

Geregistreerd: vr 07 jun 2019, 13:29
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Dag allen!

Ik stelde me reeds voor in de "wie zijn we" op dit forum.
Herhaling: wij, mijn vriendin Marte, en ik plannen een overlanding trip over 2 jaar en half in Afrika.
We zouden de auto en onszelf met de boot over zetten naar Namibië en van daaruit starten.

Wij zijn momenteel stevig op zoek naar een geschikte wagen.
Ben reeds drie discovery II's gaan bekijken, alledrie net niet de klik gehad dus we zoeken verder.
Defenders liggen precies net buiten mijn prijsrange...

Daarom, aangezien jullie al langer in het circuit meedraaien en er meer van weten: als er iemand ons tips kan geven waar we het beste zoeken, of toevallig iemand kent die zijn wagen verkoopt... Geef het gerust aan ons door!

Dat mag zeker nog een projectje zijn, ik plan de volgende twee jaar ongeveer heel de tijd onder die wagen te hangen. Maar liefst toch een stevige basis ook.
Prijsrange: eerder aan de lage kant.

Alvast veel dank!
Vriendelijke groeten!
Iñaki


di 11 jun 2019, 13:31
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
bedenk: goedkoop = duurkoop
je mag dan nog de volgende 2 jaar onder de wagen hangen - de basis moet goed zijn - je wil de belangrijkste draaiende onderdelen mss allemaal vervangen (wiellagers, bushingsn shokdempers) maar als je ook nog het chassis moet beginnen oplassen....
Veel Disco II van de lagere prijsklasse hebben vaak een rotte achterkant (overhang) - dus daar zeker op letten - je moet em door de keuring krijgen he
Let op: keuring voor verkoop is strenger dan de jaarlijkse periodieke keuring

Als je idd richting de DII denkt - lijkt het mij zinvol (de eventuele mechanische / electrische euvels die er onderweg kunnen voorkomen) om te overwegen de luchtvering er vanonder te halen en op gewone veren over te stappen - veren zijn prettry straight forward indien breuk, maar begin maar eens in de bush een electrisch euvel in de luchtbalgen te fixen
???? wat denken de experts / Afrika-ervaringsdeskundigen ????

check ook of de DII een diflock heeft . Het kan zijn dat hij het ogenschijnlijk niet heeft (wel bv tractiecontrole), maar dat ie wel een tussenbak heeft met difflock en mits eenvoudige montage van een pookje snel te upgraden is

IN een DII slapen gaat niet ... dus dat wordt er bovenop dan
Als je echt lang onderweg bent...zou ik zeker opteren voor een kwalitatieve daktent - een goeie nachtrust is essentieel als je de hele dag in de tracks hebt gezeten
Dus reserveer daar zeker voldoende budget voor - ik zou zeker een hardshell à la James Baroud overwegen

Prijsrange aan de lage kant.... plak daar eens een getalletje op ?

Ik zou zeker De Rob hier op forum eens contacteren / bellen
Hij kent veel van LR's (alle types), weet waarop je moet letten, heeft in een lang verleden dat continent wel een paar keer aangedaan als ik me niet vergis... de combinatie kan wel eens tot een doorbraak leiden in de keuze - soms heeft ie ook wel iets te koop staan

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


di 11 jun 2019, 14:25
Profiel WWW

Geregistreerd: vr 07 jun 2019, 13:29
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Dag Fetzl!

Zeker zeer terechte opmerkingen!
De luchtvering moet er inderdaad sowieso uit en vervangen worden door spiraalveren in een DII.
Plan was een daktent, dat lijkt ons ook fijner!

Prijsgewijs: in totaal (dus auto aankoop en omvorming): rond de 11K! Uitdaging, dat zeker, maar we gaan er voor!

Laat maar horen!
Iñaki


di 11 jun 2019, 14:42
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 972
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Benieuwd waarom je voor een hardshell daktent zou kiezen, Stef.
Wij hebben een JB op de auto staan, maar als je ook kans loopt om regenachtige periodes door te (moeten) maken, zou ik eerder kiezen voor een daktent met een overhang die je toestaat om droog binnen te raken en waar je bv schoeisel in kan zetten.
Regen'incompatibiliteit' is hét grootste punt van kritiek op onze JB. Enerzijds bovenstaand issue - dat eigenlijk voor elke hardshell geldt - maar ook het gebrek aan afdoende luifeltjes boven ramen om voldoende te kunnen ventileren.

J

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Uitstoot gecompenseerd via https://carbonaltdelete.eu/nl/


di 11 jun 2019, 15:24
Profiel WWW
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
Vogler schreef:
Benieuwd waarom je voor een hardshell daktent zou kiezen, Stef.

vanwege de eenvoud - openklappen en slapen.
je kan er ook alles in laten liggen

een traditionele daktent heeft mss wel die luifeltjes, maar de hoes vind ik nog altijd gedoe...
als je er spullen in laat liggen (slaapzak bv) dan wordt die dikker als je em dichtplooit, waardoor de hoes er minder vlot rond gaat, spanning op de ritsen komt te staan
Slecht gesloten is die dan ook weer regengevoeliger ter hoogte van de plooi #btdt
De zeilen zijn wel degelijk, maar na een paar dagen regen en slechte droging trekt het toch door naar matras en slaapzakken - ik denk dat de hardshell top daar een voordeel in biedt
maar ik kan mij vergissen...
in elk geval.... Afrika.... is dat daar niet altijd zon ?
Hangmatje en klaar ?

Maar ik geef je voor een stuk gelijk: Voordeel aan de mijne vind ik wel de grote luifel, die met de ondertent snel een grote extra droge leefruimte maakt
Als alles vlot loopt mijn mijn conversie, dan wordt mijn daktent "redundant" en gaat die mss wel de markt op.... dus indien interesse, valt daar over te praten

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


di 11 jun 2019, 16:34
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 sep 2003, 10:57
Berichten: 2697
Woonplaats: Herentals
Antwoord met een citaat
Afrika... Hangmatje en klaar... da moet ge zekers doen ...buitenslapen daar in..smak smak. :mrgreen:
Rob


di 11 jun 2019, 16:48
Profiel WWW
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
De Rob schreef:
Afrika... Hangmatje en klaar... da moet ge zekers doen ...buitenslapen daar in..smak smak. :mrgreen:
Rob

Dat was vroeger Rob... de laatste jaren is Afrika veel geciviliseerder geworden hoor - de leeuwen eten daar nu ook met hun mondjes dicht

En als je dat wil vermijden, matje hoog genoeg hangen he

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


di 11 jun 2019, 18:28
Profiel WWW

Geregistreerd: vr 15 jan 2016, 18:29
Berichten: 307
Antwoord met een citaat
Budget 11k wordt niet makkelijk als je nog moet beginnen, nu alles hang af van hoeveel “luxe” je wil natuurlijk...

Maar een D2, compressor koelkast, daktent, luifel, tweede batterij en wat eletriek , het gaat snel...


di 11 jun 2019, 22:00
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
Landy Bean schreef:
Budget 11k wordt niet makkelijk als je nog moet beginnen, nu alles hang af van hoeveel “luxe” je wil natuurlijk...

Maar een D2, compressor koelkast, daktent, luifel, tweede batterij en wat eletriek , het gaat snel...


en je vergeet solar, Frans... want as you know kan die 2e batterij snel leeg zijn met een koelkast er aan
zeker de oudere modelletjes (budget wise) slurpen wel wat stroom) - de zuinigere zijn dan ook weer duurder
zal een serieuze evenwichtsoefening worden op vlak van budget

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


wo 12 jun 2019, 07:54
Profiel WWW

Geregistreerd: vr 07 jun 2019, 13:29
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Dag allen!

Daar zijn we ons van bewust, een evenwichtsoefening sowieso, maar we hebben wel wat tijd dus ik zie dat wel allemaal goedkomen.
Fetzl, hou me maar op de hoogte ivm je daktent!

Super bedankt voor de vele reacties en hulp alvast allemaal!

Ik hou jullie in deze post zeker op de hoogte van de ontwikkelingen.
Al moeilijk om me op mijn werk te concentreren en niet heel de tijd op tweedehands.be te zoeken.. :)

Groet!
Iñaki


wo 12 jun 2019, 10:53
Profiel
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 972
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Gezien het om een roestgevoelig model gaat, misschien eens in de warme landen gaan zoeken? Ik vond na enkele minuten deze Disco in Spanje, een Tdi met een motor die maar 15k heeft gelopen voor 6800:
https://www.autoscout24.es/anuncios/lan ... ?cldtidx=1

Joris

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Uitstoot gecompenseerd via https://carbonaltdelete.eu/nl/


wo 12 jun 2019, 11:51
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 maart 2015, 15:13
Berichten: 87
Woonplaats: Leuven en Dessel
Antwoord met een citaat
Vogler schreef:
misschien eens in de warme landen gaan zoeken?

In Spanje en Portugal rijdt het 'vol' met propere disco I's en classics!


wo 12 jun 2019, 15:47
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
misschien even een zijspoor... maar is er een bepaalde reden waarom je Namibië => Europa wil doen ?
Je moet door een aantal delen van Afrika die momenteel beter te mijden zijn...

Geen idee natuurlijk wat de situatie binnen 2 jaar gaat zijn, maar als je de geschiedenis er op naslaat, vrees ik niet dat er veel gaat veranderen
Je zou ook een overlandingtrip in de onderste helft van Afrika kunnen maken ipv helemaal terug te komen

Het lijkt mss een groot avontuur, zo helemaal terug naar huis rijden, maar de recente verhalen met visa-problemen, escortes, onrust tussen stammen, etc... in de regio rond de evenaar...
Als eerste Overlanding-trip gaat het wel kunnen tellen - je gaat veel bijleren, dat wel... en ook vaak gefrustreerd zijn door de bureaucratie, regeltjes, sommen geld die je mag schuiven voor een visa

ik bedenk me nu... heb je voor je trip een "Carnet de Passage" nodig ? Zoja, dan zeker in je budget incalculeren, want dat is vaak wel een hap
Ik zou me zeker goed informeren en praten met andere overlanders.

Op instagram zitten ook een paar Belgen en Nederlandse lange duur reizigers die het volgen en aanspreken waard zijn
    tony_ontheroad
    de_grote_reis
    balisejaune
    grizzlynbear.overland

en zeker de Bell family ivm de visa...(die hadden in een vorig leven zelf een immigratiebureau in Zuid-Afrika, dus die kennen de klappen van de zweep als het daarop aankomt)

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


wo 12 jun 2019, 16:18
Profiel WWW
xrover member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 aug 2014, 22:54
Berichten: 972
Woonplaats: Brussel
Antwoord met een citaat
Overweeg misschien om Tom Sheppards 'Vehicle Dependent Expedition Guide' te bestellen. Is niet goedkoop, maar je zal er versteld van staan hoe breed en grondig het is. Sheppard heeft een verleden als testpiloot bij de RAF, heeft cartografische expedities gedaan met LR's door o.a. de Sahara én boeken over offroad rijden geschreven voor Land Rover.
http://www.desertwinds.co.uk/expedition_guide.html
Je kan altijd eerst eens mijn exemplaar inkijken als je wil ;-)

Groeten,

Joris

_________________
Antares Treadwell - een 2005 Chawton White Td5 110 Hardtop.
Uitstoot gecompenseerd via https://carbonaltdelete.eu/nl/


wo 12 jun 2019, 16:28
Profiel WWW

Geregistreerd: wo 23 jan 2013, 01:51
Berichten: 243
Woonplaats: Lembeek, Halle
Antwoord met een citaat
Niet te duur en betrouwbaar... did anyone say Mercedes 300GD?

En ivm budget... waarom dan in godsnaam een daktent? Koop u voor 100 euro een goede pop-up tent in Decathlon...


do 13 jun 2019, 12:07
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
Zmarre schreef:
Niet te duur en betrouwbaar... did anyone say Mercedes 300GD?
En ivm budget... waarom dan in godsnaam een daktent? Koop u voor 100 euro een goede pop-up tent in Decathlon...


Zmarre, dan moet je mij toch eens die website of adresje doorgeven waar jij een cheapo G kan scoren, want in mijn beleving is een iets of wat degelijke G van dezelfde prijsklasse als een Defender

Daktent is veruit de beste investering voor zo'n lange reis van +1 jaar.
Als je nachtrust niet OK is, dan is je dag meteen ook verloren. Vergeet niet dat slechte of gebrek aan slaap concentratieverlies geeft en dat wil je nu ook weer niet als je aan het karren bent.
Het gebruiksgemak en comfort van een daktent haal je nooit met een decathlon tent... of eender welke grondtent
Auto kan je levellen en slaapcomfort is altijd OK, ongeacht de ondergrond..... 1 jaar op een matje slapen, nee bedankt
En vergeet ook niet dat je OP het dak net iets veiliger ligt voor critters, creepers en andere geïnteresseerde partijen met méér honger

Dus ja, da's een impact op het budget (als je het een beetje uitkijkt, gaat dat nog wel) maar zeker één die te verantwoorden is.... per slot van rekening lig je 25 à 30% van de tijd in dat "huisje" eh

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


do 13 jun 2019, 14:00
Profiel WWW
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 21 nov 2016, 18:14
Berichten: 16
Woonplaats: brugge
Antwoord met een citaat
weet het, het is vloeken in de kerk, maar zou toch ook Toyota hilux overwegen....
vorig jaar 5000 km door Namibie en Botswana gedaan en je ziet er nog weinig land rovers rijden (haast geen disco's en range rovers) maar hoofdzakelijk Toyota Hilux
Prijzen zijn bovendien redelijk
gr
Philip


do 13 jun 2019, 16:43
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 sep 2003, 10:57
Berichten: 2697
Woonplaats: Herentals
Antwoord met een citaat
xanax schreef:
weet het, het is vloeken in de kerk, maar zou toch ook Toyota hilux overwegen....
vorig jaar 5000 km door Namibie en Botswana gedaan en je ziet er nog weinig land rovers rijden (haast geen disco's en range rovers) maar hoofdzakelijk Toyota Hilux
Prijzen zijn bovendien redelijk
gr
Philip


Wielen zijn toch te klein van een Hi lux....als ge wat door duinen wilt.
Rob


do 13 jun 2019, 16:56
Profiel WWW

Geregistreerd: wo 23 jan 2013, 01:51
Berichten: 243
Woonplaats: Lembeek, Halle
Antwoord met een citaat
Fetzl schreef:
Zmarre schreef:
Niet te duur en betrouwbaar... did anyone say Mercedes 300GD?
En ivm budget... waarom dan in godsnaam een daktent? Koop u voor 100 euro een goede pop-up tent in Decathlon...


Zmarre, dan moet je mij toch eens die website of adresje doorgeven waar jij een cheapo G kan scoren, want in mijn beleving is een iets of wat degelijke G van dezelfde prijsklasse als een Defender


Mijn 300GD heb ik 5000 euro betaald, gene frank kosten aan gehad, 8000km offroad door oost europa mee getrokken.

Mijn 280GE heb ik 7000 euro betaald. En net een 290GD turbo verkocht voor 7000 euro. Ook niks, nul kosten aan.

Op Autoscout passeren 300GD en 250GD voor rond de 6000 euro.

Voordeel is daarbij dat die motor onderdelen in gans de wereld te vinden zijn.

Citaat:
Het gebruiksgemak en comfort van een daktent haal je nooit met een decathlon tent... of eender welke grondtent
Auto kan je levellen en slaapcomfort is altijd OK, ongeacht de ondergrond..... 1 jaar op een matje slapen, nee bedankt
En vergeet ook niet dat je OP het dak net iets veiliger ligt voor critters, creepers en andere geïnteresseerde partijen met méér honger

Dus ja, da's een impact op het budget (als je het een beetje uitkijkt, gaat dat nog wel) maar zeker één die te verantwoorden is.... per slot van rekening lig je 25 à 30% van de tijd in dat "huisje" eh


Een daktent neemt onnodig plaats in op het dakrek, wat ge kunt gebruiken voor iets anders. Overigens hangt er in de bomen meer gedoe met honger dan op de grond...

In jungle lanes riskeert ge dat uw daktent beschadigd raakt. Gedaan met uwe nachtrust.

En voor het bedrag dat ge uitspaart kunt ge voor 7000km diesel tanken, wat halfweg het continent is. Kwestie van dingen in een perspectief te zetten.

Hij trekt niet door de Auvergne, maar door fucking Afrika. Da's geen luxetrip. Als ge het niet aankunt om op een veldbed te slapen, dan gaat ge beter een hostel trip in Zuid-Afrika maken.


Laatst bijgewerkt door Zmarre op do 13 jun 2019, 19:25, in totaal 1 keer bewerkt.



do 13 jun 2019, 19:15
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 13 jun 2013, 16:24
Berichten: 49
Woonplaats: Kapellen
Antwoord met een citaat
Fetzl schreef:
Zmarre, dan moet je mij toch eens die website of adresje doorgeven waar jij een cheapo G kan scoren, want in mijn beleving is een iets of wat degelijke G van dezelfde prijsklasse als een Defender

En als ik hoor wat mijn nonkel betaald voor de onderdelen voor zijn G, da's helemaal om te bleiten als je Land Rover prijzen gewend bent. Voor de prijs van één nieuwe remklauw kon ik ze rondom vervangen :lol: .


do 13 jun 2019, 19:18
Profiel

Geregistreerd: wo 23 jan 2013, 01:51
Berichten: 243
Woonplaats: Lembeek, Halle
Antwoord met een citaat
Fetzl schreef:
Landy Bean schreef:
Budget 11k wordt niet makkelijk als je nog moet beginnen, nu alles hang af van hoeveel “luxe” je wil natuurlijk...

Maar een D2, compressor koelkast, daktent, luifel, tweede batterij en wat eletriek , het gaat snel...


en je vergeet solar, Frans... want as you know kan die 2e batterij snel leeg zijn met een koelkast er aan
zeker de oudere modelletjes (budget wise) slurpen wel wat stroom) - de zuinigere zijn dan ook weer duurder
zal een serieuze evenwichtsoefening worden op vlak van budget


Mijn tweede batterij is nooit leeg geraakt. Zonnepanelen is alleen maar een luxe gadget dat bij de eerste passage van een troep bavianen sneuvelt. Overigens stak er in Afrika in mijne frigo enkel maar koud bier... (wat uiteindelijk een goed betaalmiddel bleek te zijn)


do 13 jun 2019, 19:20
Profiel
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
Zmarre schreef:
Fetzl schreef:
Zmarre schreef:
Niet te duur en betrouwbaar... did anyone say Mercedes 300GD?
En ivm budget... waarom dan in godsnaam een daktent? Koop u voor 100 euro een goede pop-up tent in Decathlon...


Zmarre, dan moet je mij toch eens die website of adresje doorgeven waar jij een cheapo G kan scoren, want in mijn beleving is een iets of wat degelijke G van dezelfde prijsklasse als een Defender


Mijn 300GD heb ik 5000 euro betaald, gene frank kosten aan gehad, 8000km offroad door oost europa mee getrokken.

Mijn 280GE heb ik 7000 euro betaald. En net een 290GD turbo verkocht voor 7000 euro. Ook niks, nul kosten aan.

Op Autoscout passeren 300GD en 250GD voor rond de 6000 euro.

Voordeel is daarbij dat die motor onderdelen in gans de wereld te vinden zijn.

Citaat:
Het gebruiksgemak en comfort van een daktent haal je nooit met een decathlon tent... of eender welke grondtent
Auto kan je levellen en slaapcomfort is altijd OK, ongeacht de ondergrond..... 1 jaar op een matje slapen, nee bedankt
En vergeet ook niet dat je OP het dak net iets veiliger ligt voor critters, creepers en andere geïnteresseerde partijen met méér honger

Dus ja, da's een impact op het budget (als je het een beetje uitkijkt, gaat dat nog wel) maar zeker één die te verantwoorden is.... per slot van rekening lig je 25 à 30% van de tijd in dat "huisje" eh


Een daktent neemt onnodig plaats in op het dakrek, wat ge kunt gebruiken voor iets anders. Overigens hangt er in de bomen meer gedoe met honger dan op de grond...

In jungle lanes riskeert ge dat uw daktent beschadigd raakt. Gedaan met uwe nachtrust.

En voor het bedrag dat ge uitspaart kunt ge voor 7000km diesel tanken, wat halfweg het continent is. Kwestie van dingen in een perspectief te zetten.

Hij trekt niet door de Auvergne, maar door fucking Afrika. Da's geen luxetrip.


Perspectief is goed
Vanwaar is de daktent afkomstig ? Zuid-Afrika
Kwestie van niet onder de bomen te parkeren
We weten het traject nog niet he... als eerste Overlanding trip zou ik de zware jungle tracks vermijden
Des te langer je weg wil, des te kieskeuriger moet je zijn met je route... je wil immers blijven reizen, niet na een spannende dag technisch buiten strijd zijn
Wat kost den diesel ginder ? 10c/liter ? Want anders klopt de rekening niet tov een goei occasie daktent
Maar goed... wij hebben ons gedacht... ieder kiest zijn gear
Ik vind een G ook wel iets hebben... en je vind er mss voor die prijs ... defs ook
Iets met smaak en kleur

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


do 13 jun 2019, 19:33
Profiel WWW

Geregistreerd: wo 23 jan 2013, 01:51
Berichten: 243
Woonplaats: Lembeek, Halle
Antwoord met een citaat
Ja natuurlijk, ik wou ook gewoon even out of the box denken he. Mijn reactie was zeker niet slecht bedoeld :)

Overigens is vreemd genoeg de brandstof ongeveer overal even duur, enfin toch in Europa, Afrika en Azië. Soms zelfs duurder... ik betaalde in Zim 1.5 dollar per liter, ondertussen is de economische crisis daar duizend keer erger en staat de brandstof aan 3.30 dollar per liter!!!

En inderdaad, als ge uwe weg goed kiest kunt ge in drie maand boven zijn. Langs de oostkust kunt vervolgens mij meer dan de helft gewoon op asfalt doen. Maar dan moet ge zeker geen nationale parken doen, en al helemaal het regenseizoen vermijden. Als ge een jaar uittrekt, zal er dus zeker héél wat offroad bijzitten. Om het helemaal in perspectief te zetten : ne Pool is via de westkust door Afrika getrokken met ne Nissan Leaf! Echt waar : https://youtu.be/caAksZ-enDs


vr 14 jun 2019, 23:06
Profiel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 sep 2003, 10:57
Berichten: 2697
Woonplaats: Herentals
Antwoord met een citaat
Zmarre schreef:
Ja natuurlijk, ik wou ook gewoon even out of the box denken he. Mijn reactie was zeker niet slecht bedoeld :)

Overigens is vreemd genoeg de brandstof ongeveer overal even duur, enfin toch in Europa, Afrika en Azië. Soms zelfs duurder... ik betaalde in Zim 1.5 dollar per liter, ondertussen is de economische crisis daar duizend keer erger en staat de brandstof aan 3.30 dollar per liter!!!

En inderdaad, als ge uwe weg goed kiest kunt ge in drie maand boven zijn. Langs de oostkust kunt vervolgens mij meer dan de helft gewoon op asfalt doen. Maar dan moet ge zeker geen nationale parken doen, en al helemaal het regenseizoen vermijden. Als ge een jaar uittrekt, zal er dus zeker héél wat offroad bijzitten. Om het helemaal in perspectief te zetten : ne Pool is via de westkust door Afrika getrokken met ne Nissan Leaf! Echt waar : https://youtu.be/caAksZ-enDs


Ja maar een ZIM $ is € 0.10 of nog minder toen ik in Zimbabwe was...2 bfr.
Rob


za 15 jun 2019, 21:27
Profiel WWW
Online
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 sep 2015, 22:40
Berichten: 791
Woonplaats: Olen
Antwoord met een citaat
Op dit moment zelfs maar 0,0025€, dus dan kost brandstof idd 2 keer niks
Nu... de vraag is wat ge dan krijgt natuurlijk ?!
Soms doen ze d’er ook gewoon water bij om nog wat extra te verdienen
Boek van die 3 Britten , hierboven al aangegeven, vermeldde leuke anekdote:
Moesten op gegeven moment brandstof inslaan en de prijs leek hen nogal aan de hoge kant, but what can you do ?
Het hele dorp was ondertussen rond hen verzameld.
Dus zeiden ze: ok, we gaan akkoord maar vullen de jerry’s via deze waterafscheider.
Binnen de 10sec werden ze meegesleurd naar achter de schutting om aan lagere prijs echte spul te tanken, mits mondje dicht
Die gast was er als de dood voor dat zijn dorpsgenoten met eigen ogen zouden zien dat ie de boel belazerde
Dus tip: neem zo’n waterafscheider mee als je toch een keer op de zwarte markt of in de bush diesel moet inslaan

_________________
'09 Def 130 HCPU (aka Manny)
'96 Disco 1 300tdi
'74 Series III 88 (winterprojectje)


zo 16 jun 2019, 09:42
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling