Het is nu zo 23 nov 2014, 19:27

Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 aanhangwagen geremd/ongeremd 
Auteur Bericht

Even een vraagje richten aan de mensen met ervaring op dit vlak.

Met wat geluk zijn we binnenkort eigenaar van een huisje met tuintje. Lees: volledig te renoveren hoeve. Er zal dus (vrij veel) gerenoveerd moeten worden. We gaan zoveel mogelijk zelf doen. Vandaar dat we van plan zijn een aanhangwagen aan te schaffen.

Ik heb al voor mezelf uitgemaakt dat het een tandemasser wordt (enkelas is niet stabiel genoeg vind ik). Nu rest enkel de vraag: is het raadzaam/de moeite waard om voor een geremde te gaan?

Wetende dat:
* deze voornamelijk getrokken zal worden door een VW Tiguan en dus niet door een Def. (1590kg leeg gewicht, ongeremde aanhanger in principe max 750kg, geremde max 2500 kg)
* er dus regelmatig wat stenen, steengruis, stabilisé... zal mee vervoerd worden.

Geremde is duurder, maar spaart waarschijnlijk ook de remmen + is volgens mij veiliger. Vraag is alleen of het sop de kolen waard is? Mensen met ervaring op dit vlak?

vr 01 jun 2012, 15:34
Profiel
xrover member

Ik gebruik nogal tamelijk veel een geremde remorque.

Voordeel, je mag meer meepakken, stabieler,...
Nadeel, aparte verzekering, nummerplaat,...

Een ding moet je weten, 8/10 ben je overladen.
Tip, neem laag profiel bandjes, je moet dan minder hoog met je bak wagen op rijden.
Saris is prijs kwaliteit goed, i for williams is degelijk maar veel prutse dingen...

Bekijk het ook zo dat je meer moet rijden (meer diesel) met een ongeremde, dan met geremde. Maar dan heb je weer een verzekering als nadeel.

En van remmen zo rap slijt dat niet de remorquen bij ons worden dagelijks gebruikt en nog steeds min of meer goed.
Dikwijls serieus overladen maar blijft mee gaan.

Ik zou gaan voor geremd! :wink: en het is wel veiliger!

Grtz!

Lidnummer: 195

vr 01 jun 2012, 15:50
Profiel

Sop, kolen, waard. Voor mij ook heel simpel: geremd!

ongeremde dubbelassers zijn levensgevaarlijk imho. Ik zie er elk weekend rondrijden met ne kuub stabilisé, poutrels of andere zaken die veel meer dan 750kg wegen maar wel op dat karretje liggen. Die geraken noooooit op tijd gestopt als er iets gebeurd.

Ik ben ook fervent tegenstander van overladen; en dus heel blij dat ik enkele jaren geleden voor een geremde 2ton dubbelasser heb gekozen. Wij zijn ook een boerderijtje aant verbouwen, en het is niet te schatten hoe snel de remork volgeladen is....

Verzekering valt wel mee, is iets van een 60 euro extra geloofk; het is wel dikwijls tanden knarsen op de keuring. Belangrijkste aandachtspunt: BE rijbewijs halen!

vr 01 jun 2012, 19:52
Profiel
xrover member

Ikzelf ben ook een heel klein beetje een hoevetje aan 't verbouwen :mrgreen: Nog maar een 9 tal jaartjes bezig. En dat met een ongeremd dubbelas plateauremorkske MTM 750kg, maar kan veilig 1.200kg aan, en eenmalig 2 ton ging ook nog, zei het dat je daar niet mee naar zuid Frankrijk moet bollen. 1,2ton voel ik niet achter de D2. M'n Mini Clubman indertijd, da's etwa anders :lol:

Ik heb geen BE, dus reken op ruwweg een €1.000,- voor een BE.
Mijn kar heeft me €1.000,- gekost.
Verzekering blijft gelijk.

Een deftige geremde remorque kost je al snel 2 tot 3000 euro. Reken daar eventueel verzekering, keuring en rijbewijs bij, en je kan al een schoon vloerke kopen indien je voor een ongeremde gaat, niet?

Steve McQueen schreef:
You see, I don’t believe in that grabbin’ and grabbin’ and stuffin yourself and not givin’ anythin’ or puttin’ it back.

vr 01 jun 2012, 20:57
Profiel
xrover member

Probeer zoveel mogelijk laten halen en brengen.

vr 01 jun 2012, 22:14
Profiel
xrover member

Ik heb een ongerremde dubbelasser met verhoogde schotten, doe aan tuinonderhoud, maar soms vragen de mensen om toch iets aan te leggen. Grootste probleem steeds het gewicht. 1m3 stabilisé gaat dus niet he. Snoeihout geen probleem dat weegt niks en veel ruimte. Goede raad, als je wilt verbouwen kom je snel aan 750kg gewicht aanhanger inbegrepen he. Collega was met geremde 300kg te zwaar geladen boete 750 plus 2 weken rijverbod. Schaf je een gremde aan veel veiliger. Later kan je hem terug verkopen en koop je een ongeremde als de werken voorbij zijn.

za 02 jun 2012, 11:25
Profiel

Als ik mij niet vergis zijn er ook geremde tandemassers die gekeurd zijn als <750. Met die moet je dan niet steeds naar de keuring. Ik veronderstel dat die dan ook niet apart verzekerd en ingeschreven moeten zijn?

Zo eentje zal dan waarschijnlijk wel eens te zwaar geladen zijn volgens de wet :-/

Geremd is dan blijkbaar sowieso toch zijn geld waard.

za 02 jun 2012, 12:05
Profiel
xrover member

Bij aanhangwagen <750kg oppassen bij het overladen, want bij ongeval kans is groot dat de verzekering zich tegen u keert.Dus zelf alle schade vergoeden.

za 02 jun 2012, 12:37
Profiel
xrover member

kallist schreef:
Bij aanhangwagen <750kg oppassen bij het overladen, want bij ongeval kans is groot dat de verzekering zich tegen u keert.Dus zelf alle schade vergoeden.

Idd ook dat nog. Was ik vergeten te melden

za 02 jun 2012, 14:49
Profiel

error1990 schreef:
Tip, neem laag profiel bandjes, je moet dan minder hoog met je bak wagen op rijden.

Ik zou voor een bakwagen gaan en niet voor een plateau. Is iets minder praktisch, maar scheelt meestal redelijk wat in prijs.

defender1804 schreef:
kallist schreef:

Idd ook dat nog. Was ik vergeten te melden

Zoiets vreesde ik ook al. Maar anders moet ik nog mijne BE gaan halen... Nekeer klapke doen met mijn verzekeringsmakelaar en dan zien wat ik doe.

Ben er ondertussen aan uit dat het een geremde wordt. Heb eens nagedacht en de Tiguan is een 4x4 ('t is te zeggen, voortrekker met Haldexkoppeling die de achterwielen er bij haalt indien nodig). Kan best wat hebben en is degelijke auto, maar als ik er dan toch iets moet op aanmerken: de remmen zouden gerust wat assertiever uit de hoek mogen komen. Dus daar nog een aanhanger erbij die wat ligt te duwen bij het afremmen...

Alvast bedankt voor de raad. Als er nog tips of ervaringen zijn, mogen ze gerust komen. Wat aanhangers betreft ben ik een leek...

za 02 jun 2012, 16:24
Profiel
xrover member

Niet te snel hier.

Je moet niet per se uw rijbewijs BE hebben.

Als uw sleep niet boven de 3.5ton komt hebt ge geen BE nodig.

Dat wil zeggen als de MTM van uw wagen en de MTM van de aanhangwagen niet boven de 3.5ton komen mag je gewoon rijden met een B.
Bijkomend is wel dat de MTM van de sleep niet meer mag zijn dan den tarra van uw voertuig.

Als je wil gaan trekken met een LR....ga dan maar een BE halen. De MTM is te hoog :wink:

Maar bvb nen Volvo V50 heeft als MTM 1890kg dus zou je daar in principe nog een geremde aanhangwagen van 1610kg mogen aanhangen met rijbewijs B (als de tara niet lager is). In praktijk mag er max 1350kg getrokken worden door de fabriek opgegeven.

Allé ja, ik geef het maar mee :wink:

Grts T

za 02 jun 2012, 16:45
Profiel

Da's ook weer waar. Dat stukje van de wegcode had ik over het hoofd gezien...

Dus geen BE (kan genoeg trekken dan blijkbaar), maar wel aparte inschrijving, keuring en verzekering...

Tenzij ik eentje neem die onder de 750 gekeud is en, volgens de wet, te zwaar geladen rond tuf. Misschien beetje louche...

za 02 jun 2012, 22:23
Profiel
xrover member

Zoals Zeerover reeds zei, zoveel mogelijk laten leveren en afhalen.

Een container gemengde steenpuin kost me om en bij de 200€...

Zand laat ik per 5 ton aanbrengen. Initieel gewoon los, maar nu de boel stilaan een beetje proper begint te liggen, laat ik leveren in big bags die ik dan verplaats naar daar waar ik wil met m'n Bobcat.

Gestabiliseerd zand laat ik ook komen, tenzij het kleinere hoeveelheden betreft (verwerkingstijd). Idem met beton.

Baksteen, dakpannen, constructiehout, een pallet cementzakken, etc wordt allemaal door m'n bouwstoffer netjes voor de deur gezet 1 a 2 dagen na bestelling.

Waar heb ik dan m'n remorque voor nodig? Een bezoek aan 't containerpark, grote tweedehands spullen (ik koop geregeld al eens 2de handse bouwelementen voor de renovatie etc.

Ik kan uiteraard een grotere aanhangwagen gebruiken. Mijn "droom" is een multifunctionele remorque die ik in kan zetten om The Boar en m'n Bobcat te transporteren, maar ook om bvb. met snoeihout naar 't containerpark te gaan of spullen naar een tweedehandsbeurs te voeren... Niet te vinden, daar m'n Bobcat 3ton weegt :?

Steve McQueen schreef:
You see, I don’t believe in that grabbin’ and grabbin’ and stuffin yourself and not givin’ anythin’ or puttin’ it back.

zo 03 jun 2012, 07:35
Profiel

ik ben intussen 9 jaar bezig aan een hoeveke en heb meestal alles laten leveren. Geremde aanhanger (dieplader indespension) pas vorig jaar gekocht om aan de def (ook vorig jaar gekocht) te hangen. in praktijk gebruik ik die slechts sporadisch voor bouwmateriaal en die keren kan het ook evengoed met ongeremde aanhanger.

wat je aan bouwmaterialen zelf kan gaan halen is beperkt, laten leveren is in 90% van de gevallen de enige oplossing.

pak snelbouw is 1,4 m hoog en licht snel omver, 1 pak betonblokken gaat uw tiguan al niet graag zien komen, big bags zand wegen als snel 1600kg etc

dus zou die geremde nog even uitstellen als ik u was, zeker als je de BE nog moet gaan halen. een goeie ongeremde met ijzeren vloer en as van 1.200 en wielen naast de bak (stabiliteit) lijken me de beste versie.

ma 04 jun 2012, 10:06
Profiel
xrover member

Als je een BE-rijbewijs hebt, zoek dan ook een ELECTRISCHE kipper, dubbelas, geremd en minimum MTM 2.5 Ton.

Als je geen BE hebt: zoek een enkelasser, geremd, gekeurd op 750kg, maar met as van 1300 of 1500kg.Ook minimumafmetingen van 2.56 m x 1.26 m om
platen in te leggen. Wel moeilijk te vinden 2dehands.
Is dus zware as en valt minder op bij politie :lol: :lol:

ma 04 jun 2012, 10:53
Profiel

Het wordt sowieso een tandemas. Laatst een enkelas gevuld met kiezelstenen (ok, ze was wel nogal overladen) en dat voelde niet echt prettig. Veel teveel slinger neigingen.

Of het een geremde wordt of niet, zal afhangen van het budget dat er kan aan gespendeert worden...

Nico D schreef:
1 pak betonblokken gaat uw tiguan al niet graag zien komen, big bags zand wegen als snel 1600kg etc

Mijn karretje niet onderschatten he :mrgreen:

Nico D schreef:
wielen naast de bak (stabiliteit)

Ik heb mij in het verleden ook al vragen gesteld bij de stabiliteit van die plateau aanhangers. Zeker de niet verlaagde pateau's die getrokken worden door een gewone personenwagen.

ma 04 jun 2012, 13:17
Profiel

eL Tee schreef:
Zoals Zeerover reeds zei, zoveel mogelijk laten leveren

Laten leveren is de way to go. Al eens bedacht hoeveel tijd je in je auto spendeert om alles te gaan halen? Allemaal tijd die je op je werfje kon spenderen.

En als je dringend iets nodig hebt: je vrouw sturen, die in mijn geval nt met de remorque kan (en vooral wil) rijden.

ma 04 jun 2012, 13:32
Profiel
xrover member

Mannekens, blijf met uw ongeremde overladen tweeassers best weg uit Gent.
Hier op de ring en invalswegen regelmatig contole van witte bestelwagens en twee-assige trailers.
Er hangt een zwaar prijskaartje aan voor met foute combinaties rond te rijden.
2 à 3000 Euro en maandjes rijverbod zijn geen uitzonderingen.

Temeer, rij eens met een overladen ongeremde tweeasser met fout rijbewijs een kind kreupel.
Ze gaan U pluimen gelijk een kieken, en nadien kunt ge zelfs uw lidgeld van de Xrovers niet meer betalen.

Enfin, soit, ge doet er uw goestig mee, maar met ongeremde tweeasser zijt ge niet goed bezig.

En als ge in een bocht remt met uw ongeremde, dan duwt hij uw achterkant uit de bocht . . .
Moet er nog een tekeningske bij?

Mijn eenasser van 450/500 kg is een GEREMDE, VERZEKERDE, NIET GEKEURDE (keuring is ook niet nodig) maar rijdt uiterst prettig, zelfs tijdens afdalingen in de Alpen op natte kasseien (Tremola).
En toen ik met mijn 807 de remmen moest toegooien (door de fout van die ander) remde dat spul mooi mee, kortom een droom.
Ik betaalde 484 (400 + 21% BTW) Euro meer, (de verkoper verklaarde mij GEK) doch nog geen seconde spijt van gehad.

Mocht ik wetgever zijn - daar gaan we weer - de slijpschijf in AL dat ongeremde spul, ONGEACHT het gewicht.
Op veiligheid staat geen prijs.

http://www.youtube.com/watch?v=qVwajKVF ... re=related

ma 04 jun 2012, 13:36
Profiel
xrover member

Jangel, niet elke dubbelasser heeft een MTM >750kg... Indien MTM <750kg, dan hoeft ie niet geremd te zijn, onafhankelijk van hoeveel assen je onder jouw kar hebt steken.

Ik ga volledig met je akkoord dat een geremde veiliger is dan een ongeremde.

Weet wel dat een ongeremde wél gekoppeld moet zijn (naast de bolkoppeling) met een (quasi) onbreekbare kabel of ketting, dit in geval de bolkoppeling het begeeft (afbreken of niet goed vastgezet of ...) de verbinding aanhangwagen/auto blijft. Je zal wel een pak deuken in jouw wagen hebben indien het gebeurd, maar je verkleint wel de kans dat jouw losgeslagen remorque een eigen leven gaat leiden.

Mijn remorque (dubbelas plateau met een MTM<750kg) is ongeremd én altijd middels een stevige ketting verbonden met m'n wagen.

En wat de verlichting betreft: da's idd. iets om 't vlammend sch**t van te krijgen. Ik heb op de 8 jaar dat ik m'n remorque heb bijna elke 2 jaar alles vervangen. Lichtblokken én bekabeling... En altijd weer eens iets dat faalt.

Steve McQueen schreef:

ma 04 jun 2012, 16:07
Profiel
xrover member

Olivierken, dat weet ik wel hoor.

Doch uw ongeremde dubbelasser is en blijft weggegooid geld.
In Frankrijk mag een ongeremde geladen maar 499 kg wegen (België 749)
Gezien er op termijn toch Europese wetgeving komt en men de strengste wet zal kiezen (500 kg dus) wordt uw ongeremde dubbelasser op termijn . . . goed voor . . . de slijpschijf.

p.s. weet ook dat er slechts WEINIG auto's zijn die ongeremd 750 kg mogen trekken volgens de constructeur.
Bij de Franse merken gaat ge er zelfs gene meer vinden.
Mijn 807 (toch geen klein autootje) mag slechts 650 kg trekken ongeremd.

Peugeot 307 slechts 630 kg.
Partner/Berlingo 590 kg.

ma 04 jun 2012, 16:17
Profiel
xrover member

M'n Minike mocht 750kg trekken... :mrgreen:

En Europa kan m'n rug op. Tegen de tijd dat daar iets nuttigs uitkomt (zonder uitzonderingen, specialekes, ...) én daarenboven pragmatisch is zonder regelneverij, dan lig ik al tussen 6 planken op een anderhalve meter diepte.

Steve McQueen schreef:

Laatst bijgewerkt door eL Tee op ma 04 jun 2012, 16:35, in totaal 1 keer bewerkt.

ma 04 jun 2012, 16:31
Profiel

Niemand twijfelt eraan dat een geremde beter is dan een ongeremde, maar de prijs speelt ook ergens he. Geremde is duurder. Deftig in regel stellen (rijbewijs BE halen, apart inschrijven, verzekeren en keuren) kost ook alweer een pak meer. En huizen zijn de dag van vandaag ook al niet echt goedkoop te noemen... Ergens stopt het en moet je als jong koppel wel gaan knippen in de uitgaven. Spijtig genoeg, want ik zou het veel liever ook allemaal doen zoals het hoort, maar daar hangt een mooi prijskaartje aan vast...
Op veiligheid staat geen prijs.... en toch....

eL Tee schreef:
En Europa kan m'n rug op. Tegen de tijd dat daar iets nuttigs uitkomt (zonder uitzonderingen, specialekes, ...) én daarenboven pragmatisch is zonder regelneverij, dan lig ik al tussen 6 planken op een anderhalve meter diepte.

Pas maar op. Ze hebben geld nodig he. Ge zou nog kunnen verschieten van wat er ineens allemaal kan :)

di 05 jun 2012, 16:38
Profiel
xrover member

Nogmaals, het is niet omdat hij GEREMD is dat hij moet gekeurd worden.
Het is niet omdat hij geremd is dat ge een BE nodig hebt.
Het is niet omdat hij geremd is dat ge een aparte verzekering moet hebben.
't Is als hij moet gekeurd worden (meer dan 750 kg) dat hij moet geremd en verzekerd zijn.
:wink:

eL Tee schreef:
M'n Minike mocht 750kg trekken...

Ja, GEREMD
Ongeremd mag uw mini NIETS trekken.

di 05 jun 2012, 16:40
Profiel

Ja, nee, er zijn idd geremde die niet elk jaar naar de keuring moeten, maar dat zijn er die in principe <750 moeten blijven.
En zoals reeds gezegd, als ge daar wat zakken cement, wat stenen,... opgooit zit je daar al bijna sowieso over.

Dus als je het écht volledig wil doen zoals het hoort dan is het BE halen, apart inchrijven, keuren en verzekeren. En dat kost een pak geld.

Ik heb geprobeerd mijn C te halen via het werk, maar ik vrees dat de crisis ook daar heeft toegeslaan :mrgreen:

di 05 jun 2012, 16:46
Profiel

Ik heb recent een geremde dubbelasser gekocht. Keuringsplaatje laten afhalen en laten vervangen door één van 750 kg. Leverancier zei dat wij een van de enige landen zijn waar veel ongeremde dubbelassers rijden. Elders nemen ze dat risico niet...

Voordelen.
Ik heb even tijd om mijn rijbewijs BE te behalen.
Als ik dan toch overladen ben, is het materiaal er tenminste op voorzien.

nadelen.
pak duurder (1200€+BTW voor ééntje die gekeurd tot 1500kg mag wegen).
indien meer dan 750kg ben ik voorlopig in overtreding en niet verzekerd.

B.

di 05 jun 2012, 17:17
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende